Zaterdag 20/07/2019

S.M.A.K. in Gent brengt hommage aan Jan Hoet

Jan Hoet overleed dit jaar op 27 februari. In Gent brengt het S.M.A.K. een hommage aan zijn stichter door diens spraakmakende tentoonstelling uit 1980 Kunst in Europa na '68 te hernemen. Ook het FRAC in Duinkerken eert Hoet.

Jan Hoet (1936-2014) zelf vond zijn tentoonstelling Kunst in Europa na '68een van zijn belangrijkste realisaties. In de zomer van 1980 introduceerde hij in het toenmalige Museum voor Hedendaagse Kunst en de Sint-Pietersabdij in Gent niet alleen kunstenaars als Beuys, Boltanski, Merz en Gilbert & George, hij toonde ook de Belgische kunstenaars Panamarenko en Broodthaers aan de wereld en verwierf een serie werken voor 'zijn' museum.

Hoet slaagde erin omstreden werken als de Aeromodellervan Panamarenko en de al even controversiële installatie Wirtschaftswertevan Joseph Beuys aan te kopen. Het intussen mythische werk van Beuys kon Hoet verwerven voor een fractie van de vraagprijs: omgerekend 18.750 euro in plaats van de gevraagde 450.000 Duitse mark, zo'n 225.000 euro.

Belangrijk is ook dat Hoet in 1980 al werk in de openbare ruimte toonde, meer bepaald van Barry Flanagan en Daniel Buren. Dat principe zou hij verder uitwerken in de spraakmakende expo Chambres d'Amis(1986).

"Kunst in Europa na '68 beïnvloedde niet alleen de bekendheid van het museum, maar ook de aangroei en de betekenis van de museumcollectie", zegt huidig S.M.A.K.-directeur Philippe Van Cauteren. Een aantal kunstwerken die eind jaren zeventig verworven werden en nog steeds tot de collectie behoren, zijn momenteel in het S.M.A.K. te zien. Het gaat onder meer over Bacinelle (Luciano Fabro), Driftwood Line (Richard Long), Schultura per purificare le parole (Gilberto Zorio) en Picasso's Guernica in the style of Jackson Pollock (Michael Baldwin en Mel Ramsden). Samen met de kunstwerken toont het S.M.A.K. talrijke documenten, brieven, audiovisuele fragmenten en ontwerpschetsen om het verhaal van deze cruciale periode in de museumgeschiedenis te reconstrueren.

Arte povera

In het Noord-Franse Duinkerken wordt Jan Hoet vanaf volgende week dan weer geëerd voor zijn bijdrage in de uitbouw van de hedendaagse kunstcollectie. De voorbije decennia hebben de Franse regio's elk hun FRAC (Fonds régional d'art contemporain) kunnen opstarten. Dat 'fonds' van de Région Nord-Pas de Calais bevindt zich in de voorhaven van Duinkerke, in een voormalige scheepswerf waar architecten Anne Lacaton en Jean-Philippe Vassal een gigantische serre hebben bijgebouwd. De collectie ging vorig jaar in november open. Directeur is de Belgische Hilde Teerlinck.

Jan Hoet was een van de eerste externe experts die zich inzetten voor de uitbouw van een eigen collectie hedendaagse kunst voor het FRAC Nord-Pas de Calais. Hij slaagde er niet alleen in om belangrijke werken te selecteren van kunstenaars zoals Andy Warhol, Bruce Nauman, Joseph Beuys en Gerhard Richter. Jan Hoet had ook uitstekende contacten in de kringen van de Italiaanse arte povera, een beweging van kunstenaars die in de jaren 1960 eenvoudige, 'arme' materialen in hun elementaire sculpturen en installaties gebruikten.

Jannis Kounellis, een van de boegbeelden van de arte povera, was een persoonlijk vriend van Hoet. Dank zij Hoet is het FRAC in het bezit van een uitzonderlijke reeks werken uit de arte povera van onder anderen Kounellis zelf, Mario Merz, Michelangelo Pistoletto, Giovanni Anselmo en Luciano Fabro. Die worden vanaf volgende week getoond onder de vlag Latin Lovers.

Eind oktober gaat in Oostende de ambitieuze tentoonstelling De Zee. Salut d'Honneur Jan Hoetvan start. Dat is het laatste project waar Jan Hoet zijn schouders onder zette. De Zeezal dan ook een grootse hommage aan de overleden kunstpaus worden.

De tentoonstelling in het S.M.A.K. loopt tot 15 maart 2015. www.smak.be Latin Lovers in Duinkerken loopt van 20 september tot 23 september 2015. www.fracnpdc.fr

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden