Maandag 09/12/2019

’s Lands grootste stripfestival toont gebrek aan originaliteit

Afgelopen weekend kreeg Willy Linthout de Bronzen Adhemar / Vlaamse Cultuurprijs voor de strip (12.500 euro) uit handen van Vlaams Cultuur-minister Joke Schauvliege. De Urbanus-tekenaar kreeg die bekroning vooral voor Het jaar van de olifant, waarin hij afscheid tracht te nemen van zijn zoon Sam, die jaren geleden op de treinrails uit het leven stapte.

Linthouts graphic novel was terug te vinden in de sfeervolle Linthout/Urbanusduo-expositie. In de grote zaal van de Warande kijkt een reuzengrote replica van de stripfiguur Urbanus met opgeheven armen uit over de bezoekers. Zij begeven zich naar het muZeum van Urbanus, waarin onder meer de bretellen van de jongeman achter glas liggen, geflankeerd door werken van Urbanus. Een smalle gang leidt naar een gezellige peepshow waarin platen uit De Geverniste Vernepelingskes te zien zijn, de grove BV-strip van Urbanus. Interessant was ook de rubriek De 10 van Linthout, zijnde tien Urbanus-platen die volgens de auteur spraakmakend, belangrijk of onnozel waren en opgehangen werden in een oubollige woonkamer. Het liet je toegang tot het hoofd van de tekenaar.De laatste ruimte van deze duo-tentoonstelling ging op aan Het jaar van de olifant, een sobere expo met alleen een krijttekening op een muurtje die staat voor de overleden zoon van het hoofdpersonage. De soberheid die die expo sierde, werd helaas ook doorgevoerd naar de expositie rond Milo Manara, de Italiaanse grootmeester van de erotische strip. Enige inkleding leek taboe, enkel originelen waren er te zien. Wie Manara was bleef onduidelijk. Een intieme sfeer, iets wat onontbeerlijk is bij werk van zo’n man, ontbrak. Gelukkig was er Jan Bosschaert, die een retrospectieve in de bib kreeg. Hij werd afgelopen weekend 52, en werd getrakteerd op een muur met tekeningen van bevriende collega’s als Dirk Stallaert, Kim of Merho. Naast schilderijen waren zijn covers voor kinderboeken te zien, terwijl platen uit strips als Pest in ’t paleis, Sam of Jaguar verspreid werden over de rest van de bib. T-shirts met ’s mans ontwerpen werden verkocht, net als pralines met daarop een speciaal door Bosschaert gemaakt logo. Het was een expo waaraan gedrevenheid en goesting vooraf was gegaan, al bleef het opmerkelijk dat Strip Turnhout er geen (financiële) medewerking aan verleende.

RuzieTalk of the town dit weekend was het veto dat Willy Linthout had uitgesproken over Ad Hendrickx, een van de organisatoren van het festival die sinds 1977 als stripwinkelier een verkoopstand had. De twintig jaar oude ruzie tussen beiden escaleerde toen Hendrickx een boze mail afsloot met “ach, loop onder een trein”. Linthout liet daarop weten dat als Hendrickx aanwezig was, hij zou thuisblijven. Artistiek leider Toon Horsten ontzegde Hendrickx meteen de toegang tot het festival. Dat nieuws werd allesbehalve positief onthaald. Ex-organisator Patrick Van Gompel: “De verdienste van Ad is gewoon te groot voor dit festival. Ongelooflijk dat het niet kon worden opgelost als volwassen mensen.” Off the record was de kritiek bij menigeen veel harder.

Strip Turnhout had nog andere katten te geselen. De lage opkomst, bijvoorbeeld. 2005 was met 15.000 bezoekers een recordjaar, dit jaar vroeg men zich zelfs af of tienduizend gehaald werd. Ook qua exposities was het mager: het waren er niet alleen minder, velen waren van onbekenden en/of onzorgvuldig uitgewerkt. Slecht nieuws ook voor Ceci n'est pas la BD Flamande, vorig jaar op Angoulême nog een toptentoonstelling. Hier werd ze genegeerd.Strip Turnhout toonde leuke initiatieven, zoals het concert van de Fixkes, maar dat dit festival aan sfeer en originaliteit blijft inboeten ondanks het feit dat het budget nooit zo groot was, resulteert bij heel wat auteurs en striplui in wenkbrauwgefrons. Het blad van Strip Turnhout, Stripgids, verdient alle lof, maar over de jaaractiviteiten, alsook over dit festival, wordt steeds vaker gejammerd. Tot 2006 kon men immers niet rekenen op zoveel subsidies (300.000 euro, verkregen van het Antwerps provinciebestuur, het stadsbestuur en de Vlaamse Gemeenschap), maar helaas ziet het festival van vandaag er niet beter of origineler uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234