Woensdag 05/08/2020

Video

Ryanair vindt manier om Brusselse geluidsboetes te omzeilen

Beeld BELGA

Lagekostenmaatschappij Ryanair heeft een manier gevonden om boetes voor geluidsoverlast boven het Brussels gewest te vermijden. Dat blijkt uit interne documenten van het Ierse bedrijf waarover La Libre Belgique bericht.

Concreet probeert de maatschappij de vliegtuigen zo vroeg mogelijk de lucht in te krijgen wanneer ze opstijgen vanop baan 25R, de baan die het vaakst voor vertrekken wordt gebruikt op Brussels Airport. Piloten vragen daarom aan de luchtverkeersleiders of ze mogen vertrekken van het oostelijke beginpunt van de baan, in plaats van aan een "intersectie" iets verderop. In een "Airfield brief" van 24 februari van de hand van chef-piloot Shane McKeon wordt de piloten ook aangeraden om de motoren harder te laten draaien.

Met die maatregelen gaan de Ryanair-vliegtuigen eerder de lucht in, waardoor ze hoger boven de geluidsmeters rond de luchthaven vliegen. De piloten kunnen dan ook sneller afdraaien naar bijvoorbeeld de Ring-route of de noordelijke route, waardoor ze het Brussels gewest meer kunnen vermijden.

"Dergelijke snelle vertrekken kosten meer aan kerosine, maar ze zijn de kost meer dan waard als je daarmee boetes kan vermijden die kunnen oplopen tot 60.000 euro", zegt een bron aan La Libre Belgique.

Veiligheidsrapport

Luchtverkeersleider Belgocontrol kan zich moeilijk vinden in die aanbeveling. "Veiligheid en capaciteit hebben voor ons altijd de absolute prioriteit", klinkt het.

Belgocontrol wijst erop dat het de piloot is die beslist hoe hij het vliegtuig de lucht in stuurt, afhankelijk van onder andere het type vliegtuig en het gewicht. Voor de luchtverkeersleider komt veiligheid altijd op de eerste plaats, klinkt het. "Mocht die in het gedrang komen, dan zal de luchtverkeersleider de piloot daarop wijzen. Als de piloot alsnog bij zijn standpunt blijft, dan zal er een veiligheidsrapport worden opgesteld."

Belgocontrol wijst daarnaast op een capaciteitsprobleem. "Mochten alle piloten op deze zelfde wijze willen opstijgen, dan heeft dat zware gevolgen voor de capaciteit van het luchtverkeer op de luchthaven."

"Aanbeveling Ryanair toont nut aan van besluit over geluidsnormen "

De aanbevelingen van de top van de luchtvaartmaatschappij Ryanair aan zijn piloten om het geluid bij het overvliegen van het Brussels gewest maximaal te beperken toont eens te meer het nut en de legitimiteit van het besluit over de geluidsnorm aan. Dat stelt Brussels minister van Leefmilieu Céline Fremault.

"Het debat over het opheffen van de tolerantie voor de Brusselse geluidsnormen vanaf 22 april heeft ontegensprekelijk de aandacht gevestigd op de wetgeving der bescherming van de omwonenden", verklaarde Fremault, die verheugd is dat bepaalde luchtvaartmaatschappijen afstappen van de logica van betwisting en zich aanpassen aan het Brussels besluit over de geluidsnormen.

"Laat ons duidelijk zijn: het belangrijkste is niet om het aantal boetes te verhogen maar om de geluidshinder te verminderen. Als de aanpassingen van de maatschappijen leiden tot minder geluid, zonder de luchtvaartveiligheid in het gedrang te brengen, is dat een goede zaak", voegde ze eraan toe.

De aanbeveling van Ryanair bewijst volgens haar eens te meer dat "het opheffen van de tolerantie niet leidt tot een enorm economisch bloedbad". De minister verwees naar de cijfers die Brussels Airlines dinsdag vrijgaf met een recordtoename van het aantal passagiers in april.

De beslissing van Ryanair is voor minister Fremault één van de 'quick wins' die de geluidshinder voor de omwonenden beperkt zonder de economische activiteit in en rond de luchthaven van Zaventem te schaden. Los daarvan, blijft een structurele oplossing, die de federale regering moet uitwerken, noodzakelijk om een stabiel kader te creëren voor de ontwikkeling van de luchthaven en de luchtvaartmaatschappijen met het behoud van de levenskwaliteit van alle omwonenden, besloot de minister.

Ook voor de Belgische Unie tegen Vliegtuighinder (BUTV-UBCNA) toont de beslissing van Ryanair aan dat, in tegenstelling tot wat Brussels Airport en de Belgische staat beweren, de Brusselse geluidsnormen strikt kunnen nageleefd worden en dat die de economische activiteit op de luchthaven niet belemmeren.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234