Zaterdag 20/04/2019

Ryanair

Ryanair-topman belooft stakingsrecht te respecteren

Als reactie op de staking in juli dreigde Ryanair 100 piloten en 200 bemanningsleden naar Polen te zullen verhuizen. Wie weigerde, zou worden ontslagen. Beeld AFP

Er dreigt volgende week opnieuw hinder voor de Ryanair-vluchten in ons land. De christelijke vakbond CNE en de Belgian Cockpit Association (BeCa) hebben een staking van de piloten aangekondigd op 10 augustus. Volgens minister van Werk Kris Peeters heeft topman Michael O'Leary laten weten dat hij de principes van het stakingsrecht respecteert.

Al maanden vragen de personeelsleden van Ryanair in heel Europa om een sociale dialoog en de toepassing van de nationale wetgevingen. Dat leidde vorige maand al tot protestacties. Nadat Ierse piloten al het werk neerlegden, volgde op 25 en 26 juli een tweedaagse staking in verschillende Europese landen waaronder België. 

Als reactie op de driedaagse staking in juli 
dreigde de Ierse lowcostmaatschappij afgelopen vrijdag 100 piloten en 200 bemanningsleden naar Polen te zullen verhuizen. Wie weigerde, zou worden ontslagen. 

De vakbonden BeCa en CNE stellen dat het Ryanair-model moet veranderen. Beeld BELGA

'Intimidatiecampagne'

De Ierse piloten kondigden daarop een vierde stakingsdag aan. BeCa en CNE roepen alle Belgische Ryanair-piloten op om hun Ierse collega's te steunen en op 10 augustus het werk neer te leggen.

"Ryanair voert een intimidatiecampagne tegen bemanningsleden die aan de acties hebben deelgenomen", klinkt het bij beide organisaties. "Deze praktijken zijn onaanvaardbaar en in strijd met het stakingsrecht, dat volgens alle internationale conventies een fundamenteel recht is."

BeCa en CNE stellen dat het Ryanair-model moet veranderen. "Van het massale schrappen van vluchten wegens een tekort aan piloten vorig najaar tot de stakingen van deze zomer heeft het model waarop (Ryanair-topman, JIC) Michael O'Leary zo trots is duidelijk zijn grenzen laten zien."

De bonden vragen dat de dreigementen en de geplande delokalisatie worden ingetrokken. Ze willen ook de toepassing van de nationale wetgeving in de landen waar Ryanair actief is. Ze herhalen hun vraag aan de nationale en Europese overheden om de praktijken van Ryanair te veroordelen.

Eerder deze week lieten ook de Duitse en Nederlandse piloten van de luchtvaartmaatschappij al weten te willen staken.

Cabinepersoneel staakt niet

De christelijke vakbond heeft het cabinepersoneel van Ryanair opgeroepen om niet mee te staken op 10 augustus. In een brief aan haar leden legt de CNE uit dat ze niet wil dat het Belgische cabinepersoneel het enige in Europa is dat het werk dan neerlegt. Dat riskeert hen bloot te stellen aan nog meer intimidatie en financiële repercussies, klinkt het. Het cabinepersoneel kan wel zijn solidariteit betuigen door deel te nemen aan een sit-in op de luchthaven van Charleroi op 10 augustus.

De vakbond zegt wel dat "als Ryanair zijn houding niet drastisch verandert", hij van plan is alle krachten – piloten én cabinepersoneel – in verschillende Europese landen te verzamelen voor een nog grotere actie.

"Geruststelling voor personeel"

Minister van Werk Kris Peeters had de Ierse luchtvaartmaatschappij begin deze week via een brief gevraagd om het sociaal conflict niet te laten escaleren, en Ryanair geeft nu aan dat het "de principes van het stakingsrecht respecteert", meldt het kabinet-Peeters. "Dit antwoord kan een geruststelling zijn voor het personeel."

In zijn brief schreef de CD&V-minister  dat het stakingsrecht inhoudt dat werknemers niet ontslagen kunnen worden op basis van hun deelname aan een staking. In het antwoord zegt Ryanair nu dat de stakende werknemers enkel hun loon voor de stakingsdagen niet zullen ontvangen, maar dat ze geen andere sancties zullen krijgen, meldt het kabinet-Peeters.

Kris Peeters riep Ryanair in een brief op om het sociaal conflict niet te laten escaleren Beeld Photo News

Meer over Ryanair

Ryanair begeeft zich op juridisch glad ijs door stakende werknemers te waarschuwen voor sancties. "Onbegrijpelijk dat een groot bedrijf zo'n brief verstuurt", zeggen experts.

Dat het weinig comfort biedt is Ryanair allang vergeven, maar dat het personeel wordt afgedreigd door de grote baas? Dat is van een andere orde. Stoot Ryanair stilaan op de grenzen van de consument?

Als de overheid Ryanair niet aan banden legt, dan moeten wij het doen, vindt De Morgen-journalist Ewoud Ceulemans. "We moeten duidelijk maken dat we ook de trein wíllen nemen. Omdat we, voor die prijs, gemoedsrust kopen."

Een ticket kost niets, maar hoe goedkoop zijn budgetmaatschappijen werkelijk?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.