Donderdag 16/09/2021

NieuwsLuchtvaart

Ryanair perst meer stoelen in Boeing Max en belooft klant toch meer ‘beenruimte’

De 737 MAX, hier van United, is binnenkort ook te zien in het Ryanair-groen. Beeld AFP
De 737 MAX, hier van United, is binnenkort ook te zien in het Ryanair-groen.Beeld AFP

Een ‘gamechanger’ noemt Ryanair de Boeing 737 Max-800: zijn nieuwste vliegtuig laat de Ierse prijsvechter nog efficiënter en goedkoper vliegen. Maar de jongste uitbreiding van Ryanairs luchtvloot betekent vooral dat passagiers nog meer met de knieën in hun nek komen te zetten, zeggen critici.

De grootste luchtvaartmaatschappij van Europa, gemeten naar het aantal passagiers (152 miljoen in 2019), deelde deze week op Twitter opgetogen beelden uit de eerste ‘Max’ die het recent kreeg geleverd van Boeing. ‘Onze nieuwe Boeing 737-8200 biedt extra beenruimte en 4 procent meer stoelen tegen nog lagere tarieven!’, luidde de boodschap.

‘Beenruimte’ is een rekbaar begrip in de luchtvaart. De lebensraum voor passagiers wordt meestal uitgedrukt in seat pitch, de ruimte tussen twee stoelen. Die is in het nieuwe toestel 28 inch, net iets meer dan 71 centimeter. In de vliegtuigen waarmee Ryanair al vliegt, bedraagt die net iets minder dan 30 inch.

Lees ook

Moet u zich schuldig voelen voor die spotgoedkope vlucht? ‘Vaak is er gewoon geen alternatief’

Luchtvaartexperts denken dat de Ieren de ‘extra beenruimte’ bereiken met dunnere rug- en zitkussens op de vliegtuigstoelen. ‘Strijkplanken’ zijn die hier en daar al genoemd, hoewel nog niemand aan boord van de nieuwkomer heeft gevlogen. Ryanair was niet bereikbaar voor een toelichting.

Krimpen

Overigens hebben andere budgetmaatschappijen als Wizz Air al eerder de ruimte tussen knieën en rugleuning laten krimpen tot 28 inch. In de meeste vliegtuigen wordt in de economy class 30 tot 31 inch geboden. In business class kan de pitch oplopen tot 80 inch.

Hoewel de 737 Max-800 even lang is als zijn voorlopers, heeft Ryanair acht meer stoelen in de romp weten te persen. Daarvoor zijn volgens ingewijden de drie toiletten aan boord kleiner gemaakt en is er ruimte afgesnoept van het keukentje. Die acht extra stoelen leveren de prijsvechter meer omzet op. Omdat de 737 Max-800 efficiënter omgaat met brandstof stijgen de kosten van vliegen met slechts 1 procent en daalt de uitstoot van CO2 per passagier.

Ruchtbaarheid

Opmerkelijk is dat Ryanair spreekt van de 737-8200 en niet van de 737 Max-800. Het lijkt alsof het bedrijf zo min mogelijk ruchtbaarheid wil geven aan het feit dat er met de ‘Max’ wereldwijd twee jaar niet mocht worden gevlogen. Het toestel werd tot eind vorig jaar aan de grond gehouden na twee luchtrampen in 2018 en 2019. Daarbij vonden 346 inzittenden de dood. De 737-8200 is een type-aanduiding die ook wordt gehanteerd door fabrikant Boeing.

Ryanair heeft toegezegd dat passagiers die niet aan boord durven te stappen van de 737 Max kosteloos zullen worden omgeboekt naar een vlucht met een gewone 737-800. Dat zal in de toekomst ingewikkelder worden, aangezien de luchtvaartmaatschappij 210 Max’en heeft besteld om zijn vloot de komende vijf jaar te vernieuwen. Het vliegt momenteel met 450 oudere 737-800’s en 29 vliegtuigen van Boeings concurrent Airbus.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234