Zondag 18/04/2021

Ruzie over geluidsnormen houdt bedrijven weg uit Zaventem

Vakbond LBC: 'Als er in oktober geen oplossing is, is het gedaan met de luchthaven'

Zaventem

Eigen berichtgeving

Freek Smets

Als er niet snel een oplossing komt voor de aanhoudende problemen rond de geluidsnormen en de spreiding van vluchten boven Zaventem, dreigen investeerders de luchthaven links te laten liggen. Dat blijkt uit een studie over de toekomst van het vrachtvervoer in opdracht van luchthavenuitbater Biac.

De onzekerheid over de geluidsnormen en de spreidingsplannen legt een steeds zwaardere hypotheek op de toekomst van de luchthaven. Na de juridische acties van de comités van omwonenden tegen het vliegtuiglawaai zijn drie arresten geveld die een deel van de spreidingsplannen voor de dag- en nachtvluchten naar de prullenmand verwijzen. De federale regering en de gewesten moeten tegen half oktober een wettelijke oplossing uitwerken. Zoniet dreigt een kluwen te ontstaan dat alle vliegverkeer onmogelijk maakt boven de luchthaven.

Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) maakte in opdracht van Biac een studie over de toekomst van het vrachtvervoer op de luchthaven en waarschuwde gisteren voor de gevolgen van het aanhoudende gekrakeel over de normen voor het vliegverkeer. "Het grootste probleem om nieuwe investeerders aan te trekken blijft de rechtsonzekerheid rond de luchthaven", zegt Alex Van Breedam van het VIL.

Biac bleef gisteren op de vlakte over de mogelijke gevolgen van een mislukking van de regeringsonderhandelingen over de vluchten boven Zaventem, maar de luchthavenvakbonden vrezen het ergste als er geen vergelijk bereikt wordt. "Er moet een stabiel wettelijk kader komen", zegt Lode Verschingel van de christelijke bond LBC. "Minstens één vrachtbedrijf heeft na DHL zijn activiteiten al verhuisd, een ander heeft beslist om niet naar hier te komen omdat er nog te veel onzekerheid is. Het moet dus snel gaan, want als er in oktober geen oplossing komt, is het gedaan met de luchthaven."

De luchthavenvakbonden hebben eerder deze week al laten verstaan dat ze deze zomer van zich zullen laten horen wanneer de regeringen een uitweg zoeken uit de impasse. Tijdens de onderhandelingen over de uitbreidingsplannen van DHL vorig jaar organiseerden ze betogingen en andere acties. Dat zijn ze nu ook van plan, want de problemen die DHL wegjoegen, zijn nog niet van de baan. "We gaan niet alleen met de politiek praten, maar ook met de luchthavenbedrijven en met de actiecomités", zegt Verschingel. "Onze acties zullen zich dus op drie fronten tegelijk concentreren."

Naast de geluidsnormen zijn er nog een aantal andere problemen die de luchthaven parten spelen. Zo is Zaventem niet zo goed bereikbaar omdat de toegangswegen niet genoeg uitgebouwd zijn. Ook een bouwvergunning aanvragen loopt vaak niet zo gemakkelijk in ons land. "Buitenlandse investeerders die naar hier willen komen, denken vaak dat ze zo'n vergunning binnen de twee maanden kunnen krijgen, maar in de praktijk blijkt dat vaak veel langer te zijn", zegt Van Breedam.

Toch zegt het VIL dat groei in het luchtvrachtverkeer nog mogelijk is op Zaventem. "Dat DHL zijn sorteercentrum gaat afbouwen tot een regionaal distributiecentrum kan zelfs een kans zijn om de vrachtactiviteiten verder te ontwikkelen", aldus Van Breedam. "Dat kan zonder een uitbreiding van het aantal nachtvluchten, want veel vracht wordt nu al overdag vervoerd."

Volgens het VIL moet Zaventem vooral proberen kleinere regionale distributiecentra van de grote logistieke bedrijven aan te trekken. Er zit ook nog groei in nichemarkten die veel meerwaarde opleveren, zo luidt het. "We moeten gebruikmaken van de sectoren waarin we sterk staan, zoals de farmacie en de petrochemie. Maar ook design en mode", aldus Van Breedam. "Die sectoren maken producten die veel meer waard zijn dan de transportkost en hebben een grote toegevoegde waarde. Het gebeurt wel eens dat een sjeik in de emiraten het in zijn hoofd krijgt om pralines van het Belgische bedrijf Godiva te bestellen omdat die wereldwijd bekendstaan om hun kwaliteit. De enige manier om die snel ter plaatse te krijgen is via de lucht."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234