Zondag 31/05/2020

Ruzie over digitale toekomst VTM NIEUWS

Een toekomstplan dat moet bepalen wat de rol van het merk VTM NIEUWS in een digitale wereld is, veroorzaakt nervositeit op de redactievloer. Ook binnen de hoofdredactie liep de spanning de voorbije weken hoog op.

In vergelijking met de VRT-nieuwsdienst was de redactie van VTM NIEUWS de voorbije jaren een oase van rust. De kijkcijfers gingen in stijgende lijn, de kritieken waren goed en de concurrentie werd steeds vaker in snelheid gepakt. De spanning door het verschil in stijl tussen algemeen hoofdredacteur Kris Hoflack en hoofdredacteur Nicholas Lataire - de eerste is de netwerker en man van de grote lijnen, de tweede de harde werker die dagelijks Het Nieuwsmaakt - liep de voorbije weken op tot een hoogoplopend conflict.

De reden is een ingrijpende denkoefening over de toekomst van VTM NIEUWS. Net als andere nieuwsmerken moet de nieuwsdienst van VTM zijn plaats zoeken in een digitale wereld waarin nieuwsberichten via steeds meer kanalen hun weg naar de buitenwereld vinden.

Behoefteonderzoek

De hoofdredactie werkt daarom aan een plan om VTM NIEUWS van een tv-merk te laten evolueren naar een nieuwsmerk dat overal aanwezig is. Om daarbij te helpen wordt een grootschalig behoefteonderzoek gevoerd dat in kaart moet brengen wat de Vlaamse nieuwsconsument van VTM NIEUWS verwacht. Een Brits bureau stippelt dan weer een onlinestrategie uit. Al dat denkwerk moet leiden tot een nieuwe redactiestructuur en een nieuwe manier van werken.

De voorbije weken liep de spanning tussen Kris Hoflack en Nicholas Lataire hoog op. Onder andere over de manier van leiding geven in de nieuwe structuur werd hevig gediscussieerd. De ruzie escaleerde, waarop Lataire naar de directie van Medialaan (het bedrijf boven VTM) stapte om zijn vertrouwen in de algemeen hoofdredacteur op te zeggen.

Het resultaat was een koude oorlog waarbij de twee er alles aan deden om elkaar zo veel mogelijk te mijden. Tot een definitieve breuk kwam het niet. Vorige week woensdag, na het middagjournaal, kreeg de redactie het bericht dat er een mededeling van de hoofdredactie kwam. Tijdens de briefing die volgde, gaven Hoflack en Lataire toe dat ze niet altijd op dezelfde lijn zaten wat de toekomstplannen betreft. Maar, benadrukten ze, de problemen waren uitgepraat en de neuzen stonden opnieuw in dezelfde richting. De mail die daarna intern werd uitgestuurd, bevatte dezelfde boodschap.

Mont Ventoux

Toch blijft het vreemd dat een hoofdredactie communiceert over een interne ruzie die al bijgelegd is. Een voorbeeld van open en eerlijke communicatie, vinden ze bij het management, maar de briefing leidt er wel toe dat de mensen op de vloer zich afvragen wat er van zo'n openlijke aanvaring blijft hangen. Met Hoflack die meer in de kijker loopt en Lataire die intern de zaak runt, was de taakverdeling de voorbije jaren duidelijk. De vraag is of die nu nog houdbaar is.

Wat er ook van zij, Hoflack en Lataire zullen elkaar de komende weken sowieso geregeld tegen het lijf lopen in de fitnesszaal. Allebei zijn ze van plan op 17 juni de Mont Ventoux op te fietsen tijdens de Tom Simpson-memorial. Aan die ambitieuze plannen verandert niets, verzekerden ze de redactie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234