Zaterdag 07/12/2019

Ruud de Ridder en Guy Cassiers: twee handen op één theaterbuik

'Als we elkaar kunnen steunen en helpen, moeten we dat doen'

'Het Toneelhuis mag blij zijn dat het Echt Antwaarps Theater bestaat'

Antwerpen

Eigen berichtgeving

Wilfried Eetezonne

Er beweegt wat in de Antwerpse theaterwereld. 'Er is nu een uitgesproken wederzijds respect voor elkaar en dat is belangrijk', zegt Ruud De Ridder, stichter/artistiek leider/schrijver/acteur van het Echt Antwaarps Theater. Guy Cassiers, vanaf volgend seizoen artistiek leider van Het Toneelhuis, vult aan: "Wij moeten blij zijn dat het Echt Antwaarps Theater bestaat. Als we elkaar kunnen steunen en helpen, moeten we dat doen." Opmerkelijke uitspraken van twee zeer verschillende theatermakers die de hokjesmentaliteit in de Vlaamse theaterwereld willen doorbreken.

Cassiers en De Ridder deden die uitspraken aanvankelijk in een interview met Gazet van Antwerpen van afgelopen weekend. Het idee voor het interview kwam van Guy Cassiers, die Ruud De Ridder de hand reikte. Er werd zelfs een samenwerking gesuggereerd. "Maar daarrond zijn geen concrete plannen", zegt De Ridder aan De Morgen. "Wat wel mooi was van Guy is dat hij op die vraag niet reageerde van: 'Nooit van mijn leven.' Maar ieder blijft op zijn eigen terrein."

Ook Guy Cassiers ziet niet onmiddellijk een gezamenlijke productie zitten. "We vertekken immers vanuit andere artistieke beginselen. Met samenwerken bedoelen we dat we het publiek in Antwerpen een zo groot mogelijk palet aan theater moeten aanbieden", zegt hij. "Juist door onze verschillen moeten we elkaar aanvullen. Er wordt te veel in hokjes gedacht over de gesubsidieerde en de vrije sector. Maar het ene heeft het andere nodig om te kunnen doen wat ze willen doen."

Niettemin waren er nog niet zo lang geleden andere tijden in de Antwerpse theaterwereld en de uitspraken zijn op zijn minst verrassend. "Van die stammentwisten heb ik nooit gehouden", zegt De Ridder. "Vaak werd ik voor televisie gevraagd of ik niet wou komen klagen waarom ik geen subsidies kreeg en de anderen wel. Maar ik heb nooit subsidies willen vragen."

Cassiers voelde na zijn verhuis van Rotterdam naar Antwerpen ook dat er iets aan de hand was in de Scheldestad. "De afgelopen maanden heb ik met veel mensen gepraat en je voelt dat zij De Bourla niet van hen beschouwen. Het is niet mijn intentie om die drempelvrees nog te vergroten. Bij het Echt Antwaarps Theater is er een groot contact met het publiek. Ook voor en na de voorstelling. Daar kan de gesubsidieerde sector iets van leren op onze specifieke manier. Het theater in Vlaanderen staat aan de top binnen Europa, maar met de aandacht voor kwaliteit is de aandacht voor het publiek verminderd en daardoor de interesse in theater. Het is niet omdat een voorstelling goed is dat het publiek automatisch komt."

Beide theaters liggen midden in de Antwerpse theaterwijk waar ook HETPALEIS, De Stadsschouwburg, de beide Fakkeltheaters, de Arenbergschouwburg, zaal Elckerlyc en het Klein Raamtheater gevestigd zijn. Of er ook een samenwerking komt tussen al die theaters zoals nu al het geval is met de fuiven die HETPALEIS, de Arenbergschouwburg en De Bourla gezamenlijk organiseren? "Dat is nog pril, maar Antwerpen is daar rijp voor", volgens Cassiers. "Antwerpen wordt altijd gezien als theaterstad maar het profileert zich te weinig op die manier."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234