Donderdag 29/07/2021

poolzee

Russische tanker vaart (voor het eerst) zonder hulp door de ijskap naar Azië

null Beeld RV
Beeld RV

Een Russisch tankschip is voor het eerst door de Noordoostpassage gevaren zonder ijsbreker. De zeevaartroute boven Rusland wordt steeds toegankelijker door het smeltende poolijs. Schepen als de Christophe de Margerie kunnen het hele jaar door de snelle route van Azië naar Europa gaan bevaren, meldt de Britse krant The Guardian.

Het is niet voor het eerst dat de commerciële vaart de route aflegt die de Nederlandse ontdekkingsreiziger Willem Barentsz in 1596 voor ogen had toen hij op Nova Zembla strandde. Twee Duitse schepen voeren in 2009 al door het ijs boven Rusland. Ze hadden daarbij wel de hulp van dure ijsbrekers nodig.

De Christophe de Margerie is de eerste van de vijftien gebouwde schepen die op eigen kracht door de slinkende ijskap kunnen varen. Door een verstevigde boeg kan de Russische tanker door ruim een meter dik ijs heen.

De nieuwe route is een stuk sneller, zo bleek al in de eerste vaart van het Noorse Hammersfest naar Boryeong in Zuid-Korea. De Christophe de Margerie vervoerde een lading vloeibaar aardgas in negentien dagen. De gebruikelijke zuidelijke route via het Suezkanaal en de Indische Oceaan duurt bijna een week langer.

Vervuiling

Niet iedereen is gelukkig met de ontwikkeling. Milieudeskundigen benadrukken de risico's van het verkeer in de nog ongerepte poolzee. "Naarmate er meer verkeer komt, neemt het gevaar van ongelukken en daarmee gepaard gaande vervuiling toe. Olie die in het koude water komt wordt niet afgebroken en kan grote schade aanrichten aan het milieu. Bij calamiteiten zijn er geen hulpdiensten die snel ter plekke kunnen zijn", zegt poolonderzoeker Louwrens Hacquebord, emeritus hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen, eerder dit jaar tegen de Nederlandse krant de Volkskrant.

De afgelopen jaren nam het vrachtverkeer op de route langzaam toe. 2013 was het piekjaar met vijftien passages. De Russische overheid verwacht dat het verkeer in 2020 vertienvoudigd is. De verbinding is met name van belang voor de gasverkoop van Rusland aan Azië. Nu Europa zich steeds meer richt op alternatieve energiebronnen, wil Rusland meer olie en gas aan China slijten. De stad Moermansk aan de Barentszee is inmiddels een nieuw economisch centrum, wat kan leiden tot een forse toename van tankervervoer en containervaart in het poolgebied, liet energiedeskundige Lucia van Geuns eerder dit jaar aan de Volkskrant weten.

Vanaf 2020 gaat Rotterdam waarschijnlijk ook schepen verwelkomen die door het noordpoolijs zijn gevaren. De Koreaanse containervervoerder Hyundai Merchant Marine vertelde vorige week over zijn plannen de route van het Koreaanse Busan naar Rotterdam te veranderen. Nu varen de schapen van Hyundai nog via de zuidelijke route, die veertig dagen in beslag neemt. Als het lukt om door het ijs te varen, scheelt dat tien dagen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234