Zaterdag 16/01/2021

'Russische crisis treft havens hard'

Transportbedrijven zien goederenvervoer terugvallen

ROTTERDAM.

BELGA

De zware economische crisis die momenteel heerst in Rusland heeft een sterk negatieve invloed op de trafiekcijfers in grote West-Europese havens zoals Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge. Zowel Europees als transoceanisch verkeer wordt getroffen.

Dat werd gisteren verklaard door haven- en transportbedrijvenverantwoordelijken die de afgelopen drie dagen samen waren in Rotterdam ter gelegenheid van de 'Wereldhavendagen' die honderdduizenden bezoekers trokken.

"De Engeland- ,Lage Landen- en Rusland-trafieken met trailers en containers, bijvoorbeeld, zijn de afgelopen maanden met meer dan de helft teruggelopen in vergelijking met verleden jaar", stellen verantwoordelijken van grote transportgroepen zoals P&O, Transeuropean/Ferrymasters en Willi Betz, die massaal opereren via Rotterdam en Zeebrugge.

"De omzet in de groenten-, fruit- en bloemenexport via onze havens naar Rusland is met enkele miljarden frank gedaald in de periode sedert mei 1998. Honderden koelwagens die speciaal met de bedoeling om op Rusland te rijden werden aangekocht, staan werkloos her en der", luidt het bij koelvervoerbedrijven in Antwerpen.

"Drie vierde van de Russische koopvaardij, die een goede klant was van de Antwerpse haven, ligt stil bij gebrek aan financiële middelen om te varen en om bemanningen te betalen. Heel wat goede trafieken tussen Antwerpen en Russische havens zijn gewoon verdwenen", stellen vertegenwoordigers van maritieme vakbonden.

"De crisis in Rusland valt ongelukkig, want heel wat ferry- en transportbedrijven hadden gerekend op de Russische markt om het wegvallen van de Zuid-Europese markt goed te maken. Steeds meer Britse goederen met bestemming Italië worden met snelle treinen door de Kanaaltunnel vervoerd. Naar Oost-Europa werd het weg- en ferryvervoer steeds belangrijker tot de crisis uitbrak", meldt Erna Vienne, Port Manager van P&O North Sea Ferries in Zeebrugge.

De rederij P&O North Sea Ferries breidt in 1999 de rorovrachtcapaciteit tussen Teesport/Hartlepool en Zeebrugge en Rotterdam met 80 procent uit door de inzet van nieuwere en grotere schepen.

"Een deel van de grotere capaciteit was gericht op het verkeer naar Oost-Europa, maar in de komende jaren zullen wij de Rusland-trafiek misschien toch niet zien groeien zoals verwacht en dus zullen wij maar andere vervoersgebieden moeten bewerken", besluit Mark Evans, vrachtmanager van P&O North Sea Ferries in Teesport, Noord-Engeland.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234