Dinsdag 07/07/2020

Russisch muziekgenie krijgt bedroevend weerwerk

Klassiek > Topviolist Vadim Repin met concerto van Beethoven in BOZAR JJ

BRUSSEL l Het was vreemd om violist Vadim Repin voor de tweede keer in relatief korte tijd in Bozar te zien aantreden met hetzelfde concerto van Beethoven. Twee seizoenen geleden met het symfonieorkest van Luik, deze keer met het Vlaams Radio Orkest onder zijn nieuwe chef Michel Tabachnik.

door Rudy Tambuyser

Dat een ster als Repin een tweede keer hetzelfde werk kwam spelen, had twee goede of alleszins begrijpelijke redenen. Eén: dit concert was een vervangprogramma. Eerst zou Repins studiegenoot Maxim Vengerov een recital komen spelen. Twee: Repin heeft onlangs Beethovens concerto uitgebracht bij het label Deutsche Grammophon - met de Wiener Philharmoniker onder Muti - hetgeen uiteraard nog eens onder de aandacht wordt gebracht in stukjes waarin de woorden Repin en Beethoven noodzakelijkerwijs in één zin voorkomen.

Voor de plaat hoeft u niet meteen naar de platenboer te snellen, want ze is zeker geen hebbeding zoals pakweg Repins opname van Tsjajkovski's concerto onder Gergiev. Anderzijds is ze ook geen miskoop: een goed orkest en een geniale violist leveren zelden onzin af.

Het was Glenn Gould die ooit wees op wat hij de 'banaliteit' noemde van de thema's in Beethovens enige vioolconcerto. Gould was zelf geniaal en verdroeg geen muziek die de eenvoud viert. Ook Mozart en Chopin inspireerden hem tot beleefd verpakt haatproza.

Beethovens concerto is een van de breekbaarste werken uit de klassieke literatuur, precies door zijn ontwapenende eenvoud. Je vraagt je bij de partituur soms af: is dit echt alles wat er staat? Ja, dus. Geen hoogstandjes, geen hoogdravende romantische retoriek waarachter men zich kan verbergen. Veel muzikanten weten met die naaktheid geen blijf. Repin wel. Hij is immers een van de allergrootste uitvoerende musici van zijn tijd. Zijn techniek is nagenoeg feilloos, zijn intelligentie groot, zijn gedachte zuiver.

Repin kreeg van het Vlaams Radio Orkest (VRO) en Tabachnik evenwel bedroevend weerwerk. VRO verspreidt in zijn eigen promoteksten de mededeling dat Tabachniks techniek verbluffend is en zijn muzikaliteit onweerstaanbaar. Met permissie, maar dit Beethovenconcerto bracht aan het licht dat dit rabiate onzin is. Een verbluffende techniek laat professionele musici niet voortdurend 'decaleren', onweerstaanbare muzikaliteit krijgen we niet gerijmd met steriliteit en volkomen gebrek aan verbeelding. We weten dat Tabachnik bij Markevitsj, Boulez en Karajan heeft gestudeerd, maar of dat volstaat om de superlatieven van de zolder te halen?

Het moet gezegd dat Moessorgski's Schilderijententoonstelling, uiteraard in de orkestversie van Ravel, heel wat genietbaarder orkestwerk bracht. Het stuk appelleert, meer dan Beethovens onthechte concerto, aan de artistieke koorts en sympathieke manifestatiedrang die elke musicus kenmerkt of ooit gekenmerkt heeft. En het was ernstig ingestudeerd. Bovendien liet Tabachnik hier horen dat hij voor dit orkest, begaafd maar met nog erg veel werk voor de boeg, een enthousiasmerende gids kan zijn.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234