Woensdag 19/01/2022

Ruïne wordt stadsbarometer

Het idee kwam er pas toen de restauratiewerken al volop bezig waren. De inspiratie kwam uit de trendy gelegenheden in Parijs, New York, London en Montréal. De nieuwe Antwerpse brasserie Barometer wil in één zaak vijf verschillende atmosferen aanbieden. Van een sober Japans interieur tot een opulente cigar lounge. Ondergebracht in het roemruchte Papenhuis zal ook de Papenkelder uit zijn as herrijzen.

Vanuit zijn pizzeria Isola Sarda, die huist in een van de zestiende-eeuwse kerkfabriekhuisjes die gebouwd zijn tegen de Antwerpse kathedraal, keek Eyal Tadmor uit op de ruïne van het Papenhuis, dat zowat het hele Papenstraatje in beslag neemt. Tien jaar lang was de façade verborgen achter houten borden. Het gebouw werd immers nooit geklasseerd en elke Antwerpenaar die voorbij de dichtgetimmerde gevel kwam, mompelde iets van schande.

Even de geschiedenis in: de eerste vermelding van een huis op dit adres dateert uit de elfde eeuw. De kathedraal was toen nog een Romaans kerkje en de monniken mochten in het Papenhuis wijn verkopen zonder accijnzen, wat voor de nodige heibel zorgde. In de veertiende eeuw kwam er een schildersschool, waar later Rubens en Balthasar Moretus zouden studeren. Het huidige pand dateert van de achttiende eeuw. De zoldering en de gewelfde kelder zijn nog origineel.

"Het was een ruïne toen we het twee jaar geleden kochten", zucht de nieuwe eigenaar. "Hier en daar waren de vloeren weg en waren muren gescheurd. Het achterste gedeelte hebben we helaas niet meer kunnen redden. Ook de voorgevel was er erg aan toe. Van de stad hebben we die wel in de originele grijze kleur moeten schilderen."

De kosten van de aankoop en de restauratie, zegt hij, bedragen tussen 30 en 40 miljoen. Daarvoor heeft het historisch centrum nu een trendy brasserie gekregen met de naam Barometer, een verbastering van 'Bar au mètre', het eerste idee voor een naam. "We willen namelijk een barometer zijn voor de stad. Als het hier goed is, is het overal in de stad goed." De 1.000 vierkante meter worden opgevuld met ideetjes die Tadmor links en rechts op zijn reizen oppikte. Wie binnenkomt, loopt over de betonnen vloer links de bar binnen. Metalen tafeltjes staan er tussen de bakstenen muren en onder de houten zoldering. Door de vier meter hoge ramen kun je nog net de toren zien van de kathedraal. "In Montréal, aan de Boulevard Saint Laurent, hebben alle restaurants hoge ramen", zegt Tadmor. "Bij goed weer worden die opengezet, zodat je eigenlijk op een terras zit, maar toch droog."

In deze ruimte kun je overdag iets drinken of een kleine honger stillen. Een trap naar de mezzanine (het nieuw gebouwde deel) brengt de klant naar het bistrogedeelte. Hier kun je eten zonder al te veel poespas. "De mensen kijken uit op de bar en zijn dus nog deel van de ambiance beneden."

Nog een trapje hoger kom je in het intiemere restaurant, dat dit najaar opent. Daarnaast komt een cigar lounge met een uitgebreide kaart van digestieven, waar de voldane eter ongestoord van zijn koffie met sigaar kan genieten. Het is de bedoeling om hier geregeld sigarendegustaties te houden. Rechts van de inkom is er nog de Japanse kamer. Geen Japans restaurant, maar een strak ingerichte ruimte met houten banken en tafels, die zich meer op een jonger publiek moet richten.

Voor al die verschillende sferen is er één menukaart. Guy Franckx leidt de keuken die internationaal gericht is. "We willen vooral verrassende combinaties brengen", zegt de baas. Voorbeelden daarvan zijn 'gelakt varkenshaasje met langoustines, groene thee, rijst en rode curry' of 'croustillant van zalm gesauteerd met honing, bieslook en roze peper'. Daarnaast de trendy klassiekers als carpaccio en sashimi. Grote bierketels in de brasserie wijzen op de plannen van een huisbrouwerij. Die komt er in samenwerking met het Pakhuis, een huisbrouwerij op het Zuid. "We weten alleen nog niet of we het bier zelf gaan brouwen, of het Pakhuis hiervoor gaat zorgen. Dat is iets voor de toekomst."

Met al die ambities is de locatie te midden van de toeristenresto's, pittatenten en fastfoodtroggen niet voor de hand liggend. "Niet waar", vindt Tadmor. "In en rond het toeristisch centrum zijn er genoeg goede restaurants. De Antwerpenaar gaat nu eenmaal graag uit in zijn historische stad. We hopen wel dat de mensen hierheen komen omwille van de kwaliteit die we bieden. Een pand als dit vind je ook niet op het trendy Eilandje of het Zuid."

Eind 2000 wordt eveneens de kelder heropend. De Papenkelder was in de jaren vijftig erg populair. "We weten nog niet of we de originele ingang kunnen behouden", twijfelt Tadmor en wijst naar de uitgesleten treden. "Wel gaan we opnieuw livemuziek brengen met verschillende orkestjes. Latino, salsa, tango... De historische waterput zullen we behouden." Die kelder spreekt nog altijd tot de verbeelding van de oudere Antwerpse nachtbraker. "De dag na de opening kwam hier al een groep mensen die hier vroeger uitgingen. Hoewel de ruimte nog lang niet klaar was, stonden ze erop om de kelder te zien."

Wilfried Eetezonne

Brasserie Barometer, Papenstraatje 1, 2000 Antwerpen

Tel: 03/231.31.25

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234