Zondag 07/06/2020

Coronacrisis

Ruim 60 procent van de Belgische huishoudens verloor al geld door corona

Voedselbedeling in Grembergen. Door de crisis heeft 7 procent van de Belgische huishoudens het moeilijk de betaling van dagelijkse levensmiddelen (tegenover 3 procent vorig jaar).Beeld Geert De Rycke

Zes op de tien Belgische huishoudens verloren al geld ten gevolge van de coronacrisis. Dat blijkt uit een recente bevraging van Test-Aankoop. Gemiddeld gaat het om een verlies van ruim 1.600 euro.

De consumentenorganisatie Test-Aankoop peilde bij ruim 1.000 personen tussen 18 en 74 jaar naar de impact van de lockdown op hun portefeuille. Daaruit blijkt dat liefst 62 procent van de Belgische huishoudens de voorbije twee maanden al geld verloor. Voor wie dat het geval is, gaat het om een gemiddeld bedrag van 1.626 euro.

De grootste hap uit de inkomsten komt door loonverlies: 35 procent van de Belgische huishoudens zag zo gemiddeld 1.571 euro door de vingers glippen. Anderzijds kon 25 procent van de Belgen geen vergoeding krijgen voor één of meer reizen (722 euro), 21 procent voor één of meer culturele evenementen (273 euro), 16 procent voor één of meer sportevenementen (73 euro) en 8 procent voor een familieceremonie (500 euro). Ook leed 10 procent een huurverlies van gemiddeld 816 euro.

De resultaten zijn verontrustend, klinkt het bij Test-Aankoop. Extrapoleer de cijfers naar de Belgische bevolking en je bekomt een totaalverlies van 4,9 miljard euro voor gezinnen die een negatieve impact kenden. “Dit toont aan, alsof er nog echt bewijs nodig was, dat consumenten zeer ernstig worden getroffen”, zegt Simon November, woordvoerder van de consumentenorganisatie. Eenendertig procent van de respondenten beschouwt zijn huidige levenskwaliteit dan ook als laag. Ter vergelijking: in 2019 was dat slechts 24 procent.

Uitstel voor rekeningen

In vergelijking met vorig jaar blijken veel meer huishoudens het moeilijk te hebben om bepaalde uitgaven te bekostigen. Zo stelt 11 procent dat het ‘erg moeilijk’ of ‘onmogelijk’ is om de gezondheidszorg te betalen, ten opzichte van 7 procent in 2019. Ook voor andere essentiële uitgaven zoals gas- en elektriciteitsrekeningen (9 tegen 5 procent), hypotheekverplichtingen (9 tegen 4 procent), huishuur (8 tegen 2 procent), dagelijkse levensmiddelen (7 tegen 3 procent) en telecomrekeningen (6 tegen 3 procent) komen steeds meer huishoudens in de problemen.

“Dit kan verklaren waarom 25 procent van de gezinnen vanwege de crisis een beroep heeft gedaan op een financiële steunmaatregel”, klinkt het bij Test-Aankoop. Zo vroeg 9 procent van de bevraagden om een verlenging van de vervaldatum van hun gas- en elektriciteitsrekening. Bovendien zegt liefst 27 procent van de mensen met een spaarrekening dat die sinds het begin van de crisis is aangesproken om dagelijkse kosten te dekken.

“De consument heeft nood aan bescherming met de nodige maatregelen”, zegt November. De organisatie betreurt bijvoorbeeld dat er bij de uitstelregeling rond consumentenkredieten geen sprake is van een kwijtschelding van de (vaak erg hoge) intresten voor kwetsbare gezinnen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234