Vrijdag 21/01/2022

Ruim 200.000 Belgen kunnen telefoonfactuur niet betalen

Meer dan 200.000 Belgen staan momenteel op de 'zwarte lijst' van Preventel, die in opdracht van Belgische telefoonoperatoren de wanbetalers bijhoudt. Het gaat zowel om onbetaalde facturen van vaste als mobiele telefonie, hoewel vooral de opmars van de gsm voor een stijging zorgde. Minister van Telecommunicatie Daems liet alvast weten sterk voorstander te zijn van een 'real time-vermelding' van de kostprijs van elk gsm-gesprek op het scherm, ook voor abonnees.

Brussel

Eigen berichtgeving

Peter Goris

Een alsmaar groeiend aantal Belgen heeft problemen om zijn telefoonfactuur te betalen. "Het is een zeer acuut probleem", stelt Marc Lootens, secretaris-generaal van de vzw Preventel. Deze organisatie registreert sinds eind 1998, in opdracht van vaste telefoonoperator Belgacom en de gsm-operatoren KPN Orange, Mobistar en Proximus, slechte betalers. "De afgelopen tweeëneenhalf jaar hebben we meer dan 200.000 wanbetalers in onze lijsten opgenomen. Recentelijk is vooral een stijgend aantal aanvragen vanuit OCMW's merkbaar, die in het kader van budgetbegeleiding afbetalingsplannen voorstellen."

Concreet gaat het om gemiddeld ongeveer driehonderd bijkomende wanbetalers per dag. Rekening houdend met zo'n vier miljoen Belgacom-abonnees met een vaste telefoonlijn en de wetenschap dat ongeveer 35 procent van alle Belgische gsm-bezitters of zo'n twee miljoen geen vooraf betaalde telefoonkaart gebruikt - en dus in aanmerking komt voor betalingsproblemen - zou het in totaal gaan om meer dan drie procent wanbetalers. "En dat is toch wel een hoog percentage", vindt Lootens. "Een wanbetaler is voor ons iemand die na verscheidene waarschuwingen voor een openstaande rekening van ten minste 1.001 frank afgesloten werd van het netwerk. Iedereen die bij ons geregistreerd is, wordt daar overigens van verwittigd. De lijsten geven we nooit vrij. Elke operator kan wel vragen of een bepaalde persoon die klant wil worden geregistreerd staat. Zo kan men het 'shoppen' van slechte betalers van de ene naar de andere operator tegengaan."

Consumentenorganisatie Test-Aankoop klaagde eind november vorig jaar reeds de onduidelijke tariefstructuur van de verschillende gsm-operatoren aan. Maar Lootens ziet ook andere oorzaken van de vastgestelde ellende. "Wat de vaste telefonie betreft, speelt het stijgende gebruik van internet onmiskenbaar een rol. Maar vooral de opmars van de gsm deed het aantal wanbetalers gestaag toenemen. Men gebruikt die vaak onoordeelkundig. Het is ook een maatschappelijk probleem. Op het gebied van krediet maken steeds meer mensen bijna bewust onverantwoord veel kosten zonder dat ze in staat zijn om ze te betalen. Gelukkig kiest het grootste deel van alle bestaande en nieuwe gsm-gebruikers voor een pre paid-kaart, anders was onze lijst nog veel langer geweest. Dat is ook een politiek van de operatoren om wanbetalers tegen te gaan."

Minister voor Telecommunicatie Rik Daems (VLD) is alvast voorstander van een uitgebreide dienst 'Advise of Charge' bij alle gsm-operatoren, waarbij de gebruiker al tijdens het gesprek in real time geïnformeerd wordt over de kostprijs van zijn telefoontje(s). Dat zei de minister in een antwoord op een parlementaire vraag terzake van zijn partijgenoot Bart Somers. Op die manier zouden gsm-gebruikers de hoogte van hun factuur beter kunnen voorspellen en in de hand kunnen houden. Maar van een verplichting wil de minister vooralsnog niet weten. "De minister volgt liever de filosofie van het overleg", zegt woordvoerster Elke Jeurissen. "Hij zal het voorstel eind februari op tafel leggen bij het driemaandelijkse contact met de operatoren. Die zullen dan de technische mogelijkheden moeten aflijnen en nagaan binnen welke termijn zo'n systeem mogelijk is."

"We staan hier niet afkerig tegenover, maar technisch lijkt ons dit niet zo vanzelfsprekend", reageert men bij Mobistar. "De technische haalbaarheid van het weergeven van gesprekskosten hoeft geen onoverkomelijk probleem te zijn. We staan open voor dialoog", zegt men dan weer bij Proximus. "Maar we zijn al wel langer bezig met kostencontrole. Bepaalde abonnees kunnen nu al gebruik maken van Proxi Check Up, waarmee ze de evolutie van hun krediet telefonisch kunnen opvragen. In de loop van dit jaar willen we dat overigens uitbreiden naar alle klanten."

Minister van Telecommunicatie Daems wil gesprekskosten in real time op gsm-scherm

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234