Zaterdag 15/05/2021

Ruggengraat

Van hun eerste successen in de jaren 40 en 50 tot de cultstatus die hun meubels nu bereikt hebben: designerskoppel Charles (1907-'78) en Bernice 'Ray' (1912-'88) Eames is nooit uit de mode geweest. Het doel: betaalbare kwaliteit voor zo veel mogelijk mensen. Of zoals Charles het zei: 'Making the best for the most for the least.'

Ruggengraat

De Lounge Chair Wood (LCW) heeft een ruggengraat. Dat was eigenlijk niet de bedoeling: de lat die de twee stukken multiplex met elkaar verbindt, was een noodzakelijk compromis. Charles Eames droomde van een stoel uit één stuk, maar het multiplex was te breekbaar om in de juiste vorm te gieten. Om barsten te vermijden, kwam er een tussenschot. Niet helemaal naar de zin van Charles, maar het legde hem geen windeieren. Time riep deze stoel in 1999 uit tot 'design van de eeuw'.

Spalken

Behalve bloedmooi is de LCW ook bijzonder ergonomisch verantwoord. De buigende vormen zijn tot in de puntjes uitgekiend om zo veel mogelijk ondersteuning te bieden aan rug en zitvlak. Dat is geen toeval. Charles Eames maakte tijdens de Tweede Wereldoorlog spalken van multiplex voor het Amerikaanse leger. Daar leerde hij hoe hij het materiaal kon buigen naar de vormen van het menselijk lichaam - ervaring die later van onschatbare waarde zou blijken bij het maken van meubels.

Plastic

Waarin verschilt de legendarische armstoel van Eames met de oudere LCW? Simpel: het materiaal. De armstoel is namelijk van... plastic. Tijdens WO II ontwikkelde de Amerikaanse luchtmacht met glasvezel versterkt polyester. Na de oorlog werd het materiaal voor de markt beschikbaar - een quantumsprong voor het echtpaar Eames. Dit materiaal konden ze buigen zoveel ze wilden. Gedaan met compromissen maken. Het resultaat is een van de meest iconische stoelen aller tijden, die de Eamesen voor het eerst op industriële schaal konden vervaardigen.

Talloze variaties

Het mooie aan de armstoel van Eames zit 'm in die massaproductie: er zijn talloze variaties van. Hogere, lagere, felle kleuren of de grijze tinten waarmee hij oorspronkelijk werd uitgebracht, basissen van metaal, aluminium, hout... Net die flexibiliteit van het basisdesign maakt de stoel zo'n tijdloos stuk. Neem de Rocker, de schommelstoel. Die staat al sinds de jaren 50 in kinderkamers wereldwijd.

Baseball

Dat gebogen rozenhoutmultiplex, het zichtbare lamineerwerk, dat stijlvolle zwarte leer, de elastische, rubberen verbindingsstukken: het is onmogelijk om de Lounge Chair te zien en er niet meteen diep in te willen wegzakken. De Lounge Chair is het resultaat van anderhalf decennium experimenteerwerk. Al in 1940 deed Charles er een gooi naar. "Hij moet er even warm en uitnodigend uitzien als een goed gebruikte baseballhandschoen", vond hij. Tien jaar later schoof hij een eerste prototype onder de poep van filmregisseur Billy Wilder.

Ottoman

Onontbeerlijk bij elke Lounge Chair: de ottoman, een term die de Amerikanen bedachten voor het voetenbankje, dat zijn oorsprong vindt in, jawel, het Ottomaanse Rijk. Het echtpaar Eames bedacht hun ottoman als een krukje uit één gewelfde schaal met dezelfde bekleding als de stoel. Met deze indrukwekkende combinatie weken de Eamesen even af van hun vaste idee dat hun meubels voor iedereen betaalbaar moeten blijven: in 1956 kostte de stoel 404 dollar (zo'n 380 euro). Vandaag moet u er 3.300 euro voor neertellen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234