Zondag 28/02/2021

Update

Rudi Thomaes vervangt Karel Vinck aan hoofd van BAM

Rudy Thomaes. Beeld BELGA
Rudy Thomaes.Beeld BELGA

Rudi Thomaes, de voormalige topman van het Verbond van Belgische ondernemingen (VBO), vervangt binnenkort Karel Vinck als voorzitter van de Raad van Bestuur van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), bekend van het Oosterweeldossier. Dat schrijft De Tijd op haar website.

De 60-jarige Thomaes nam vorige zomer afscheid van het VBO, waar hij sinds 2004 gedelegeerd bestuurder was. Daarvoor werkte hij 33 jaar bij Alcatel en diens voorloper Bell Telephone.

Thomaes' voorganger Karel Vinck was in 2008 aangetreden toen de BAM onder vuur kwam te liggen omwille van de besluitvorming rond de Antwerpse Oosterweelverbinding. Vinck, bijna 75 intussen, had eerder zijn strepen verdiend bij onder meer Bekaert, Union Minière, de NMBS en Umicore. Hij was ook voorzitter van Vlaanderen In Actie. Bij de BAM probeerde Vinck vooral het maatschappelijk draagvlak voor de Oosterweelverbinding te versterken.

De wissel aan de top van de BAM gebeurt op het moment dat de organisatie de bevoegdheid over de Oosterweelverbinding uit handen heeft gegeven en enkel nog instaat voor algemene mobiliteitsprojecten die ze eerder heeft opgestart. De concessie voor de realisatie van de Oosterweelverbinding maakt de BAM over aan de nv Liefkenshoektunnel, dat de gelijknamige Antwerpse tunnel beheert. In tegenstelling tot de BAM staat die namelijk buiten de Vlaamse begroting, waardoor ook de schulden die worden gemaakt voor de Oosterweelverbinding daarbuiten zouden vallen.

"Vreemd dat Vinck nog opvolger krijgt"
StRaten-generaal, de actiegroep die al jaren de plannen van de BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel) met de Oosterweelverbinding bestrijdt, betwijfelt dat diezelfde BAM de controle over het Oosterweeldossier zal afstaan. Dat zegt de actiegroep in een reactie. "Karel Vinck werd in de zomer van 2008 voorzitter van de Raad van Bestuur. De termijn werd vastgelegd op vijf jaar. Het was dus te verwachten dat hij er halfweg dit jaar mee zou ophouden", zegt Manu Claeys van stRaten-generaal, die het evenwel vreemd vindt dat Vinck überhaupt nog een opvolger krijgt. De BAM zou immers de realisatie van de Oosterweelverbinding overlaten aan de nv Liefkenshoektunnel en zich enkel nog bezighouden met algemene mobiliteitsprojecten die ze al eerder opstartte.

"Na de volksraadpleging van 18 oktober 2009 kondigde de Vlaamse regering aan dat de BAM zou worden ontmanteld", aldus Claeys. "Het binnenhalen van een zwaargewicht als Rudi Thomaes wijst eerder op het tegendeel: de BAM zal blijkbaar nog enige tijd overleven. Want welke manager met enige reputatie wordt slechts voor enkele maanden nog voorzitter van een zogezegd uitdovende raad van bestuur? "

StRaten-generaal meent dat de BAM allerminst van plan is het Oosterweeldossier los te laten, maar integendeel nog een vinger in de pap heeft bij de momenteel lopende MER-studie (milieu-effectenrapportage) hierover, via haar onderzoeksbureau TV SAM.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234