Dinsdag 15/10/2019

RTBF en VRT kibbelen over 'Koppen'

De omstreden RTBF-reportage van Peter Boeckx die in het TV1-reportagemagazine Koppen uitgezonden werd en de baan kostte van plastisch chirurg Vandeput, omdat deze in de operatiekamer van het Algemeen Ziekenhuis Sint-Salvator-Sint-Ursula in Herk-de-Stad bepaald niet zachtzinnig met zijn patiënten omsprong, zorgt voor ruzie tussen de Franstalige openbare omroep en de VRT. "De RTBF heeft aan Koppen het recht verkocht om de reportage te gebruiken op voorwaarde dat ze zou worden uitgezonden in de originele versie, zonder inkortingen noch bijkomend commentaar. Bij Koppen werd de titel veranderd, verscheidene inkortingen aangebracht en werd een commentaar toegevoegd waarbij de naam van het hospitaal waar de chirurg werkt uitdrukkelijk vermeld werd. De directie televisie van de RTBF en het magazine Strip-Tease betreuren de praktijken van het magazine Koppen, die zij incohorent vinden met de integriteit van de reportage en met de deontologie", zo klinkt het in een persbericht van de RTBF.

De directie televisie van de VRT liet niet op zich wachten om hun ongenoegen te uiten over de manier waarop de RTBF "de integriteit van Koppen in twijfel trekt". "Wij vinden dat deze zogenaamd deontologische reflex rijkelijk laat komt, drie weken na de uitzending van het programma", stelt de VRT. Op een geheel van 11 minuten en 30 seconden werd slechts twee minuten "zeer korte en irrelevante passages geknipt". "In tegenstelling tot wat de RTBF schrijft, is er geen bijkomend commentaar gegeven. Enkel een inleiding."

De VRT spreekt tegen dat de betekenis en de geest van de oorspronkelijke reportage gewijzigd zou zijn. Verder verbaast het de VRT "dat de RTBF een insinuerend, niet ondertekend communiqué zonder kennisgeving aan VRT televisie verspreidt. De geografische afstand kan hier ons inziens nauwelijks een probleem zijn geweest", tackelt de VRT, tevens in een niet ondertekend persbericht. (KDM)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234