Woensdag 01/04/2020

Binnenland

RTBF en 'La Libre' sleuren peilingbureau voor rechter

De RTBF in Brussel.Beeld Photo News

De RTBF en de krant La Libre leven op voet van oorlog met hun voormalige peilingbureau Dedicated. Aanleiding is de gelekte peiling van eind juni, waaruit bleek dat de PVDA de grootste partij werd met 25 procent.

Uit de peiling bleek ook dat de PS kelderde en de MR het goed deed. De Franstalige openbare omroep en de krant hebben het bureau voor de rechter gedaagd voor contractbreuk, zo schrijft Le Soir.

Dedicated voerde elk trimester een grote politieke peiling uit voor La Libre en de RTBF. Afgelopen juni zagen de twee daar echter van af, officieel vanwege budgettaire redenen. De MR bestelde niet veel later ook een peiling, die gelekt werd naar enkele Franstalige kranten.

De peiling werd afgenomen op het ogenblik dat de affaire rond Samusocial was losgebarsten. Na het Publifin-schandaal begin dit jaar bracht een peiling de PS in zwaar weer. Volgens geruchten wilde de RTBF de socialisten beschermen om hen niet verder te beschadigen met een desastreuze peiling.

"Beschuldigingen ridicuul"

RTBF en La Libre pikken het niet dat Dedicated de resultaten van 'hun' peiling zou hebben gebruikt om die te verkopen aan een politieke partij. Marc Dumoulin, de baas van het peilingbureau, vindt de beschuldigingen "ridicuul" en zegt dat de media zelf het contract hebben geschonden. "Een trimestriële enquête, die komt elk trimester uit", zegt hij in Le Soir.

In zijn ogen heeft hij niets fouts gedaan. "Toen ze hun peiling annuleerden in juni, kreeg ik daar veel vragen over. Ik heb altijd gezegd dat besparingen aan de grondslag lagen. Toen drie weken later de MR een peiling bestelde, heb ik dat aanvaard."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234