Dinsdag 10/12/2019

Royale make-over

Eruitzien als een koninklijk type, dat vraagt enige moeite. Pleisters, protheses en pruiken: dat zijn de wapens van het make-upteam achter de serie Albert II.

Van de kroning van Albert II, tot Filip en Mathildes ontluikende romance en Laurents kortstondige relatie met Wendy van Wanten, het passeert allemaal de revue in Albert II, de vijfdelige fictiereeks die zondagavond van start gaat op Eén. Lucas Van den Eynde geeft gestalte aan Albert, Veerle Eyckermans wordt Paola, Leah Thys is Fabiola.

"Lookalikes zijn het niet", zegt Els Van Lierde, hoofd van het make-upteam. "Niet de fysieke gelijkenis, maar het acteertalent primeerde bij het toewijzen van de rollen." Om de herkenning toch te garanderen, zorgde ze voor de nodige koninklijke trekken. "Geen evidentie, want ieder profiel is anders. Het moest ook erg naturel lijken, anders krijg je gezichten als maskers." Als een plastisch chirurg storende elementen wegsnijden was geen optie. "Maar protheses van siliconen op het gelaat plakken, dat lukte dan weer wel."

En er werd ook duchtig gelijmd. Voor hun rollen als Filip en Paola kregen Mathijs Scheepers en Veerle Ecykermans een nieuwe neus. Om gestalte te geven aan Laurent, kreeg Stefaan Degand een gladder voorhoofd en een hogere haarlijn. En diens buikje? "Dat was er al", lacht Van Lierde. "Met een nieuwe kin, hals en neus onderging Lucas Van den Eynde de meest ingrijpende transformatie." Hun echte lokken werden niet geverfd, maar moesten plaats ruimen voor pruiken. Zeker die van Leah Thys, die de weelderige coupe van Fabiola kreeg aangemeten.

Alle protheses werden op maat en met de hand gemaakt, Van Lierde knipte de pruiken zelf in de juiste vorm. "Een omslachtig proces dat enkele maanden in beslag nam. Daarom kozen we voor twee looks, ook al strekt Albert II zich uit over een periode van twintig jaar." Zelfs met haar jarenlange ervaring noemt Van Lierde het een uitdaging. "Om Leah Thys en Veerle Eyckermans te verjongen, rokken we hun huid op met pleisters. Maar met make-up konden we meestal de nodige accenten leggen en zorgen voor de nodige nuances. De verschillende haarkleuren en het samenspel van de juiste outfits, accessoires en belichting maakten het af."

Met haar bestelwagen vol poeders, lotions, borstels en spiegels en trok Van Lierde naar Frankrijk. "We filmden twee weken in Beauvais, daarna nog een week in Montpellier." Urenlang nestelden de acteurs zich in badjas in haar schminkstoel. "Om Van den Eynde om te toveren in koning Albert, moet je rekenen op drie en een half uur". Thys tot Fabiola maken kost al snel drie uur, de transformatie van Degand tot Laurent twee uur. "En dan werken we nog met twee tegelijkertijd." Zodra de protheses bevestigd zijn, volgt de maquillage en trekken de acteurs hun kostuums aan. "Pas op het laatst schikken we de pruiken en werken we het hele gelaat nog eens bij".

"Het was werken van zonsopgang tot lang na zonsondergang, maar de sfeer zat erin. In de schminkstoel werd af en toe gezongen, maar er werd vooral heel veel gelachen."

Albert II, zondag om 21.25 uur op Eén.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234