Maandag 08/03/2021

Roularta maakt 'strategisch logische beslissing'

"De Tijd en L'Echo passen gewoon beter bij ons DNA dan de Medialaan-merken." Voor Xavier Bouckaert, CEO van mediabedrijf Roularta, is de verkoop van de aandelen van Medialaan 'strategisch gezien een logische beslissing'. Bouckaert werd over de streep getrokken met het vooruitzicht voor de helft eigenaar te worden van de zakenkranten De Tijd en L'Echo. Nochtans waren het de inkomsten uit die merken die de voorbije jaren de cijfers van Roularta opkrikten.

In 2015 kreeg Roularta een dividend van 15 miljoen euro uitgekeerd. Vorig jaar was dat 10 miljoen. "Ook zonder die extra middelen zijn we een rendabel bedrijf", relativeert Bouckaert. "Bovendien stonden die inkomsten de voorbije jaren onder druk." Medialaan vroeg ook zware investeringen, bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van het videoplatform Stievie en voor de overname van mobiele operator Mobile Vikings.

De verkoop van de Medialaan-aandelen levert Roularta 217,5 miljoen euro cash op. Dat geld dient niet om een obligatielening die eind volgend jaar afloopt af te lossen. Die is helemaal geherfinancierd, zegt Bouckaert. Roularta wil zijn vers kapitaal opnieuw investeren. "Ondernemerschap zit ons in het bloed. Vorige maand nog hebben we het Nederlandse magazine Landleven overgenomen. We willen altijd blijven groeien."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234