Donderdag 27/01/2022

Rotwijven in de prijzen op Brussels festival

Op het 32ste Brussels International Fantastic Film Festival is de Spaanse regisseur Alex de la Iglesia twee keer in de prijzen gevallen met zijn nieuwe film Witching and Bitching. Het is meteen duidelijk wat de kijker mag verwachten, namelijk heksen en rotwijven, al verraadt dat laatste vooral de partijdige vooringenomenheid van de mannelijke protagonisten.

Die kampen met financiële problemen, al dan niet veroorzaakt door echtelijke besognes, en daarom nemen ze hun toevlucht tot een gewelddadige overval op een pandjeszaak in Madrid, waarna zij er met enkele duizenden gouden huwelijksringen vandoor gaan, maar niet nadat een als Jezus vermomde overvaller eerst zijn geweer heeft leeggeschoten op onschuldige voorbijgangers. Ze vluchten richting Frankrijk, maar houden onderweg halt in het Baskische dorpje Zugarramundi. Dat hadden ze beter niet gedaan, want dat blijkt ook de thuisbasis van een kolonie kannibalistische heksen, die allerminst op macho's gesteld zijn, maar af en toe wel een slachtoffer kunnen gebruiken voor hun rituelen.

Duivelse schuld

Voor liefhebbers van fantasy en horror klinkt de naam van Alex de la Iglesia als een klok. Zijn werk wordt meestal omschreven in termen van geil, grotesk, gewelddadig, griezelig én grappig. Zijn films, zoals El Día de la Bestia, vallen op festivals dan ook regelmatig in de prijzen. In Brussel won Witching and Bitching afgelopen weekend zowel de Gouden Raaf, de hoofdprijs van de internationale jury, als de prijs van het publiek.

De prijs voor de Zilveren Méliès werd door de Europese jury toegekend aan Let Us Prey, de eerste langspeelfilm van de Ierse regisseur Brian O'Malley. In een kleine provinciestad wordt een jonge joy-rider 's nachts gearresteerd door politie-agente Rachel. Ze heeft hem op heterdaad betrapt toen hij een oudere man brutaal overhoop reed. Probleem: het slachtoffer is spoorloos. De dader wordt naar het politiekantoor gebracht, waar na verloop van tijd ook de mysterieuze man opduikt. Zou hij misschien de duivel kunnen zijn?

In dat nachtelijke huis clos worden alle aanwezigen, dus inclusief het politiepersoneel, op onverklaarbare wijze geconfronteerd met hun eigen misdaden. En schuld vraagt om boete. De nachtmerrie escaleert tot extreme slasher-proporties. Niet voor gevoelige zielen, maar filmmaker Brian O'Malley heeft met Let Us Prey een sterk visitekaartje afgeleverd.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234