Woensdag 08/12/2021

Rotscript, top-CGI Man of Steel Regie: Zack Snyder

De zoveelste wedergeboorte van een/de superheld uit vergane striptijden. Ondanks een zwakzinnig script toch een 'staaltje' van bovenmenselijke CGI.

Superman. Superman II. Superman III. Superman IV: The Quest for Peace. Superman Returns.Een mens begrijpt waarom de nieuwste SupermanMan of Steelheet. Vergeet de S van Superman, het is de S van het Kryptoniaanse woord voor 'hoop' die op de borst van nieuwkomer Henry Cavill prijkt. Vergeet ook John Williams' belegen jubelthema uit 1978, want het is nooit te horen. Net als de naam Superman, die over een totale duur van 143 minuten in 3 seconden 3 keer valt (of was het 2 keer?) - omdat studio Warner of stripgigant DC Comics dit wilde. Alsof we vergeten waren dat Kal-El van Krypton door de Untermenschen van Terra Superman werd genoemd.

Dat lijken nochtans de aanbrengers van deze recyclage te denken: producent Christopher Nolan en scenarist David S. Goyer. Voor de laatste gaat Superman overfirst contact. Zoals Kevin Costner, Clarks aardse vader, verklapt: "Je bent het antwoord op de vraag: zijn wij alleen in het universum?" Die vraag, repliceren wij, is al (en beter) beantwoord door Stephen Hawking.

Ja maar, laat Goyer Costner nog zeggen (voor een tornado hem wegblaast): "Mensen zijn bang van wat ze niet begrijpen." Even bezopen is de invloed van rommelfilmer Nolan. Het nieuwe verhaal bulkt van pseudofascistische onzin en zwakzinnige (want foute) soundbites van Nietzsche en Darwin over moraal en evolutie.

Gelukkig is er de totale antithese van Nolan, vooral van diens schijnbaar CGI-vrije cinema. Het heet Zack Snyder, bijgenaamd The Wizard, en het redtMan of Steelvan de ondergang door een waanzinnige demonstratie van nihilistische übercinema.

Beeldenstorm

Snyder, niet vies van fascistoïde retoriek (300), maar sporadisch briljant in de Nieuwe Orde van CGI en 3D (Watchmen,Sucker Punch), liet weten dat deze Superman vrij zou zijn van ironie. Dat klopt, want hij regisseert de dialogen zonder interesse. Op zijn best en meest buitenaards is de film als hij pure, sidderende beeldenstorm is. Vooral in de onvoorstelbaar destructieveall-out action: het gevecht met de militie van Kryptons überwachter Zod! De schaamteloze 9/11-vernietiging van Metropolis! Terwijl de meeste critici om dialoogpauzes smeekten, was het enige dat uit onze keel ontsnapte:Destroy!

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234