Maandag 02/08/2021

Rotkop

at zijn Wetstraatjournalisten toch moedige, geduldige en sterke mensen!

En dan heb ik het niet alleen over de altijd excellente Goedele Devroy, die laatst bijna een van haar gewaardeerde ledematen moest prijsgeven toen ze aangereden werd door de chauffeur van Laurette Onkelinx.

"Nondedju", riep ze uit, of iets van die strekking, in elk geval iets wat ik bijzonder krachtig vond klinken, en eerlijk gezegd ook wel sexy, uit de mond van een intelligente vrouw.

Een pijnlijk moment dat we wellicht vele malen in de eindejaarsoverzichten zullen tegenkomen. Een moment dat ook vermeden had kunnen worden als het niet zo was dat wachtende journalisten ambtshalve vrijwel voortdurend het trottoir moeten doen.

Elioke, doe daar eens iets aan bij die volgende regering!

Zorg er eens voor dat daar ergens in die talrijke regeringsgebouwen langs de Warande een mooi perscentrum wordt ingericht, waar de vertegenwoordigers van de vierde macht ook eens proper pipi en kaka kunnen doen en een cappuccino drinken op tijd en stond en hun voeten warmen in de winter.

Zou je een bevriende architect als Santiago Calatrava niet kunnen vragen in het Park van Brussel een even prachtig als doorzichtig Perspaviljoen neer te zetten zodat de Wetstraatverslaggevers zich toch een beetje beschaafde mensen en gewaardeerde professionals zouden voelen in plaats van een bende nieuwsjunkies die rillend staan te wachten tot de poorten van de politieke methadonkliniek open gaan?

Dan had Brussel tegelijk ook wat hedendaagse architectuur in huis. Het moeten immers niet altijd neogothische gevels of nep art-decobushokjes zijn...

Als Calatrava niet vrij is, mogen Norman Foster of b0b Van Reeth van mij ook, Elio. Als je er maar voor zorgt dat niemand nog ooit over de voet van Goedele Devroy rijdt, tenzij ze daar zelf uitdrukkelijk om verzoekt.

Tot mijn spijt moet ik u melden dat er van hier af niets meer te zeuren valt, ook al omdat ik me deze afgelopen week bijzonder gelukkig gevoeld heb en dat kwam, alweer, door het beluisteren van uitzonderlijk veel muziek: aangestoken door het Franz Lizst-virus dat Klara zo vindingrijk verspreidt. En opgewonden van de voorpret omdat straks, naar aanleiding van de herdenking van de alweer twintig jaar geleden overleden Miles Davis, enkele opnamen van liveconcerten van hem op cd zullen verschijnen, waaronder eentje dat in Brussel plaatsvond.

Ook helemaal in de wolken was ik door de passage in de Brusselse AB, twee donderdagen geleden, van Brian Wilson met koor en orkest. Op een paar eurocraten na zaten er alleen beschaafde mensen in de zaal en de oude strandjongen bedankte zijn publiek tweeëneenhalf uur lang voor de eeuwige trouw en de warme liefde die ze hem zo duidelijk betuigden.

Het volledige 'Reimagines Gershwin'-gedeelte dat hij er voor de pauze doorjoeg klonk live een stuk sterker dan op de cd en wat hij daarna met het Beach Boys-repertoire deed benaderde de perfectie en, laat ons toch niet flauw doen, was een paar keer ook gewoon volmaakt.

Dat ik op een en dezelfde avond van deze nog jonge 21ste eeuw wat vochtig in de ogen zou worden van 'They Can't Take That Away from Me', 'Heroes and Villains', 'God Only Knows', 'Johnny B.Goode' én 'Barbara Ann' had ik op mijn dertiende, toen ik in een luistercel van de Bon Marché te Brussel de wondere wereld van de Beach Boys betrad, nooit gedacht.

En ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het ooit nog zal gebeuren.

Maar wij hebben hier in dat langzaam weer rechtkruipende land natuurlijk ook een Brian Wilson, al heet die dan iets minder Californisch getint gewoon Raymond van het Groenewoud.

Hij krijgt me ook met grote regelmaat aan het bleiten: de eerste keer toen ik 'Bleke Lena' hoorde, de eerste keer toen ik naar 'Als ik dit maar heb (Bierfeesten)', de eerste keer 'Si tous les gars'.

En eerder dit jaar was het weer koekenbak toen ik hem in een bioscoopzaal in het noorden des lands een nieuwe song hoorde uitproberen die 'Kind van het weekend' heet en die precies en haarscherp gaat over wat u denkt: wat gescheiden ouders met een kind aan moeten wanneer de ene week voorbij is en de andere nog moet beginnen. Randy Newman zou blij zijn dat hij eraan gedacht had.

Ik heb van horen zeggen dat die song zal terechtkomen op de volgende cd van Ray- mond, die wel De laatste rit zal heten, maar die dat hopelijk niet zal zijn. De productie zal in handen zijn van Tom Van Laere of zijn alter ego Admiral Freebee en in beide gevallen zal ik daar blij om zijn. De Admiraal is namelijk een boeiende artiest en Tom Van Laere is een geweldige mens.

En een man die, hoewel hij nooit alcohol tot zich neemt, beslist niet zo nuchter is dat hij het talent van Raymond van het Groenewoud de nek zal omwringen.

Door af en toe al eens een liveconcert van Raymond mee te pikken en ook via de fel geavanceerde technieken van de amateurdetective heb ik ook enkele andere tracks van die komende plaat al kunnen horen: het prachtige 'Jouw liefde' staat er twee keer op en dat vind ik een strikt minimum.

'Goeiemorgen ouwe rotkop', de nieuwe single, die ik hem al eerder op Radio 1 hoorde zingen, is vintage Raymond en ik hoop dat u dat gewoon van mij aanneemt, ook al omdat ik zoals bekend op het gebied van oude rotkoppen een ervaringsdeskundige ben.

Waar ik ook naar uitkijk: 'Het meisje van je droom', met een riedel die Steely Dan toch ook al een beetje van Horace Silver pikte, en het wat stoute 'Moedertaal', waarin de kunstenaar onomwonden stelt wat hij denkt van de fijne collega's die zich uitdrukken in een idioom dat ze niet machtig zijn.

U hebt vast wel begrepen wat deze week mijn boodschap is: leve Goedele Devroy, leve Brian Wilson en toch vooral: leve Raymond van het Groenewoud!

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234