Vrijdag 23/08/2019

Zomer

Rosé werpt het imago als light versie van rode wijn eindelijk van zich af

‘Het is zijn imago van kleinere broertje van een glas rode wijn definitief kwijt, gelukkig ook’, zegt Olivier Tournet, wijnconsulent voor winkelketen Colruyt. Beeld Tim Coppens

Wanneer het kwik in de hoogte schiet, worden barbecuetoestellen uitgerold en duren terrasgesprekken net dat tikkeltje langer. Vaak gebeurt dat onder invloed van dé zomerdrank bij uitstek: een glas rosé. Al wordt dat roze goedje ondertussen ook ‘s winters meer gedronken: rosé werpt het imago als light versie van rode wijn eindelijk van zich af.

Wat hebben de filmsterren Brad Pitt en Angelina Jolie en de muzikant Jon Bon Jovi met elkaar gemeen? Ze zijn allemaal wijnboer, of toch eigenaar van een wijnhuis. Al produceren ze niet gewoon wijn, maar wel rosé. Als zelfs wereldsterren het roze goedje gaan omarmen, ligt de tijd dat zo’n roos glas enkel toebehoorde aan vrouwen die ‘s zomers voor een light versie van rode wijn kozen definitief achter ons.

Rosé is met andere woorden een volwaardig alternatief geworden voor rood en wit. Ook mannen zijn steeds meer fan. “Het is zijn imago van kleinere broertje van een glas rode wijn definitief kwijt, gelukkig ook”, zegt Olivier Tournet, wijnconsulent voor winkelketen Colruyt. “Ik zit al dertig jaar in het vak. Tot vijf jaar geleden zou ik nooit een krat rosé hebben gekocht. Nu wel.”

Daarmee is hij niet alleen. Volgens een rapport van onderzoeksbureau Euromonitor kochten Belgen vorig jaar 2 procent meer rosé dan in 2017. Vooral Vlaanderen gaat overigens over de boeg, waar rosé tot bijna drie keer populairder is dan in Wallonië. “Vorig jaar evenaarden de supermarkten midden juli al het hele volume van 2017", zegt Wladimir Bratkowski van wijnhandel Chacali Fine Wine. Een trend die zich dit jaar mogelijks zal herhalen. Bij Delhaize sloegen ze uit voorzorg zo’n 4 miljoen extra flessen in om toch maar zeker de zomermaanden te overleven: in de eerste helft van het jaar gingen al maar liefst 8 miljoen flessen over de toonbank. De vraag naar rosé overleeft nu zelfs de wintermaanden. “We merken dat de verkoopscijfers voor rosé elke maand gebroken worden, ook in de winter dus”, zegt Tournet.

Dat is opvallend aangezien de verkoop van wijn in ons land over het algemeen net achteruit gaat: zowel rode wijn (-3,3 procent) als witte wijn (-2,6 procent) zijn minder populair geworden. Volgens sectorfederatie Vinum et Spiritum is dat vooral te wijten aan de hogere accijnzen in ons land, al wijst de Internationale Organisatie voor Wijnbouw en Wijnbereiding er ook op dat de algemene wijnconsumptie stagneert.

Al hoeft het niet louter chique te zijn: het roze drankje oogt ook gewoon een pak frisser en jonger dan de meer klassieke rode en witte wijn. Beeld Tim Coppens

Maar niet van rosé dus, die gaat wereldwijd omhoog. De laatste vijftien jaar steeg de vraag met 31 procent. Zelfs de Fransen, notoire snobs op het vlak van wijn, hebben de rosé omarmd, zo schrijft The Economist. Ook daar daalde de verkoop van rode wijn in supermarkten met 5 procent, bleef de verkoop van wit gelijk en steeg de verkoop van rosé met 6 procent.

Oogt beter op Instagram

Voor die plotse populariteit zijn wel meerdere redenen te bedenken. Naast de uitzonderlijk warme zomers de afgelopen twee jaar, zijn er toch vooral een aantal meer structurele redenen. Zo is iedereen het erover eens dat de kwaliteit van rosé fel verbeterd is. Bijgevolg steeg ook het aanbod sterk, denk maar aan de wijn die Brad Pitt en Angelina Jolie nu verbouwen“Het is echt hét marketingverhaal van de wijnhandel geworden”, zegt Bratkowski. “Verschillende wijnhuizen, vaak in de Franse Côtes de Provence, slagen erin om rosé een premium-imago te geven, vergelijkbaar met champagne.”

Al hoeft het niet louter chique te zijn: het roze drankje oogt ook gewoon een pak frisser en jonger dan de meer klassieke rode en witte wijn, iets waar de jeugd bijvoorbeeld duidelijk voor te winnen valt.

Die jongeren hebben ook een ander eetpatroon dan de voorgaande generaties, eentje waar rood vlees minder de norm is en vegetarische, vaak meer exotische gerechten aan populariteit winnen. In het hoofd van veel mensen past een gekoeld glas rosé daar beter bij dan een volle en zware rode wijn. “Onbewust gaan we er daar misschien vanuit dat er ook minder calorieën in zouden zitten”, zegt Bratkowski. “Terwijl het alcoholpercentage natuurlijk wel gelijk blijft.” (lacht)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden