Zaterdag 24/07/2021

Review

Rosas in het Kaaitheater: Ongewoon dansduet over liefde en dood

null Beeld youtube
Beeld youtube

Rosas' voorstelling ging al in september in première, maar speelt nu in het Kaaitheater. In dit duet gaan tekst en dans intiemer samen dan ooit tevoren.

De Duitse dichter Rainer Maria Rilke, naar wiens debuut deze voorstelling genoemd is, publiceerde zijn verhaal rond 1900. Hij vertelt over een van zijn voorvaderen die rond 1650 ten strijde trok tegen de Turken. De jongeman ontdekt de gruwelen van de oorlog, maar ook de geneugten van de fysieke liefde. Het boek werd vaak begrepen als een ode aan de soldatenmoed, maar uit het stuk van Anne Teresa De Keersmaeker komt iets heel anders naar voren.

Pomero stapt moederziel alleen het immense podium op. Hij loopt naar voor, wijkt terug en komt weer naar het midden met doelbewuste passen. Zijn uitgestrekte arm is zijn gids. In doodse stilte. Simpel, maar indrukwekkend door de spanning tussen de nietige figuur en de ruimte. Op dat ogenblik weet je nog niet dat je deze dans ook kunt zien als een verbeelding van een soldaat op tocht door de stoffige Hongaarse poesta.

Dat verandert als het licht dooft. In het duister verschijnt nu de tekst van Rilke op de achterwand van het podium. Je krijgt hier de tijd om je eigen voorstelling te maken van het verhaal. Rond het elfde hoofdstuk treedt dwarsfluitiste Chryssa Dimitriou naar voren.

Bij de zin 'en eindelijk uit de gerijpte maten: ontsprong de dans' komen Pomero en De Keersmaeker samen het podium op voor een ongewoon duet. Het duo vult elkaar aan in strakke, vaak lang aangehouden poses. Hun blikken kruisen zelden, alsof ze toch alleen blijven. Tegenpolen die elkaar zoeken maar niet vinden. Tot Pomero definitief verdwijnt.

De Keersmaeker is dan al een heel eind gevorderd in haar vertolking van Rilkes tekst. Net wanneer Pomero vertrekt, schetst ze het moment dat de jonge soldaat een extatische liefdesnacht beleeft in een kasteel. De dag erop moet hij vluchten, want het kasteel staat in lichterlaaie. Hij stort zich ongewapend in de strijd, de dood tegemoet.

Terwijl Rilke spreekt vanuit het standpunt van de soldaat, is het hier dus een vrouw die vertelt en ook danst. Dat maakt het verschil: het krijgsgewoel verdwijnt naar de achtergrond. Je hoort eerder een verhaal over liefde en dood op een bijzonder moment waarin kwetsbare lichamen boven zichzelf en maatschappelijke conventies uitstijgen.

Prachtig hoe De Keersmaeker zich hier ontpopt tot een volleerd verteller, die alle subtiliteiten van het verhaal naar voren haalt. Het is weer een nieuw facet van een bijzondere performer en choreograaf.

Anne Teresa De Keersmaeker. Beeld ap
Anne Teresa De Keersmaeker.Beeld ap

ROSAS
Die Weise von Liebe und Tod des Cornets Christoph Rilke
Nog tot en met 6/12 in Kaaitheater, Brussel

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234