Vrijdag 18/10/2019

room for style in mechelen

Tijdens internationale modeweken showen modellen de meest bizarre ontwerpen op de catwalk. Een half jaar later scoor je als klant soortgelijke kledingstukken in de winkelstraten. Hoe stellen boetieks hun assortiment samen uit het immense aanbod? Goesting ontrafelde de aankoopstrategie van twee 'buyers'.

Annick Room had vier jaar een webwinkel, en heeft sinds vorig jaar een boetiek in Mechelen, Room For Style. Ze verkoopt trendy maar betaalbare merken zoals Cristinaeffe, Denny Rose, Highly Preppy en Gustav.

De huidige herfst- en wintercollecties zijn het resultaat van een zoektocht die een jaar geleden begon. Trends en evoluties opvolgen is iets wat aankopers het hele jaar door doen.

"Instagram, Facebook, Pinterest en ook modeblogs inspireren me bij de aankoop. Trends gaan vaak meerdere seizoenen mee. Ook deze winter zien we nog veel oversized jassen, animal prints en military looks. Denim met patches doet ook zijn intrede. Die kleine gekleurde stukjes stof zetten zich door in de zomercollectie van volgend jaar", voorspelt Annick.

Ze gaat vooral naar vakbeurzen, in Parijs, maar ook in Amsterdam. In grote hallen stellen honderden merken hun collecties voor. "Zo'n bezoek aan een beurs is intens. Je krijgt veel binnen, je ziet veel, je legt contacten. De beurzen zijn goed om nieuwe merken te ontdekken, maar ook om een overzicht te krijgen van de trends. Ik denk dat de poncho's deze winter een echte hit zijn. Ze zijn makkelijk te combineren, je kan ze bijvoorbeeld over een blaser aantrekken. Ook de oversized jassen met ruitprint vind ik tof.

Opmerkelijk is ook dat deze winter verschillende materialen, prints en kleuren vrolijk gecombineerd worden in één outfit: ruiten met strepen, kant, leer, matte suède, breiwerk... Op een beurs zelf neem ik nog geen beslissingen, ik laat alles eerst bezinken. Bij bepaalde stuks weet ik wel al meteen dat ik ze niet ga kopen, zoals broeken met olifantenpijpen. Dat is enkel mooi bij dames van een 1,75 meter of groter."

zware boezem

De collecties in de showrooms zijn erg uitgebreid. Annick Room koopt nooit alle items, eerder een beperkte selectie. "In de showrooms zijn vaak mannequins aanwezig. Je kan ze vragen iets te passen. Maar mannequins zijn groot en slank, wat ze dragen is altijd mooi. Daarom pas ik vaak zelf. Ik heb bijvoorbeeld een culotte - een broekrok tot aan de knie - geprobeerd. Dat ligt moeilijker bij kleinere dames zoals ik. Maar met een hak vond ik het best mooi.

In de showroom moet je bij elk stuk ook beslissen welke maten je wil bestellen. Wijde jurken koop ik bijvoorbeeld niet aan in de grotere maten, de alomtegenwoordige rolkragen of opstaande kragen ook niet. Bij vrouwen met een zwaardere boezem is dat niet flatterend."

Annick neemt een foto van alles wat ze bestelt. "Ik vind het handig om nadien door de foto's te scrollen, om te zien of ik genoeg variatie heb in de kleurenpalletten en de pasvormen. Voor deze winter heb ik niet alleen zwart besteld, maar ook zwart met gouden accenten, grijs, roze en heel wat bruintinten zoals cognac en roestbruin."

De laatste stap in het aankoopproces is de levering in de winkels. Bij Room For Style komen de herfst- en wintercollecties binnen tussen augustus en oktober. "Altijd spannend", vindt Annick. "Het is leuk om zelf combinaties te maken tussen de merken onderling. Twee à drie keer per seizoen organiseren we ook zelf fotoshoots, om een lookbook te maken met de verschillende merken. Zo drukken we onze eigen stempel op de mode."

Room For Style, Guldenstraat 3,

2800 Mechelen, 0476/95.93.41. www.roomforstyle.be.

Verso in antwerpen

Valère Thoelen is manager en inkoper van de Antwerpse modetempel Verso. In de rekken hangen grote namen als Dolce & Gabbana, Peter Pilotto, Valentino, Gucci en Alexander McQueen.

Voor Valère Thoelen start de aankoop steeds met een blik op de cijfers van het vorige seizoen. "Ik sta open voor alle trends, maar het zijn de consumenten die beslissen wat ze kopen. Als een merk vlot verkoopt, dan verhogen we het budget. Van merken die het niet zo goed doen, kopen we minder stuks aan. Na verloop van tijd weet je wel wat goed verkoopt. Jurkjes van Dolce bijvoorbeeld: de pasvormen zijn mooi, de prints verrassend. Al weet je nooit helemaal zeker of een collectie gaat aanslaan of niet."

De aankopers moeten natuurlijk ook op de hoogte blijven van wat er leeft in de modewereld. "In de mannenmode is er een evolutie naar een meer casual look, met ook in de winter T-shirts, naast de sweaters, jeans en sneakers", zegt Valère. "Hemden en blasers zijn minder populair. Bij de vrouwen is de casual trend er ook, maar minder uitgesproken. Die evolutie zie je ook in onze winkel."

Arabische

prinsessen

Vorig jaar werd de huidige wintermode voor het eerst getoond tijdens de shows in New York, Londen, Parijs en Milaan. Valère gaat meestal naar Parijs en Milaan, omdat de focus van Verso op de Franse en Italiaanse mode ligt. In juli pendelt hij tussen de twee steden voor de wintermannenmode, in september ziet hij er de vrouwenmode. "De defilés zijn de uitgelezen plek om contacten te leggen. Ik ga sowieso naar de shows van de merken die we verkopen in de winkel, om te tonen dat we hen appreciëren. De shows helpen om beter in de sfeer van een merk te komen. Vorig jaar koos Gucci een verlaten treinstation als locatie. De muren, de zuilen, de vloer... alles had de groene kleur van de collectie gekregen. Op de vloer lag een tapijt met een reusachtige slang erin geweven. Ik kan je zeggen: dan ben je al onder de indruk nog voor je één stuk gezien hebt."

Enkele dagen na de defilés of na de beurzen trekken de aankopers naar de showrooms. "Daar zie je afgeleiden van wat eerder op de defilés getoond werd", vertelt Valère. "De stuks in de showrooms zijn minder uitgesproken. Ik sta voor veel open, maar mode moet draagbaar zijn, mensen dragen graag iets wat hen flatteert. It has to make sense. Soms koop ik ook enkele moeilijkere items, omdat ze belangrijk zijn voor het imago van het merk en de sfeer van de collectie. De aankoop is ook afhankelijk van de stad waar je winkel ligt. In Antwerpen heb je een divers publiek, dat graag uitprobeert. Maar de prijs is belangrijk. We zitten niet in Londen, waar Arabische prinsessen niet eens naar het prijskaartje kijken. Vlamingen zijn nuchter, ze betalen geen onnoemelijk bedrag voor een eenvoudige, zwarte jurk."

Het aanbod van een multimerkenboetiek moet uiteraard een evenwichtig maar gevarieerd geheel vormen. "Ik heb een lijst met wat ik aangekocht heb en de prijs ervan", verduidelijkt Valère. "Ik ga even na of ik het vooropgestelde aantal broeken, jurken en sweaters heb besteld. Soms breng ik wijzigingen aan de orders door iets toe te voegen of voor een andere kleur te kiezen. Vroeger maakte ik een schets van elk stuk dat ik kocht, nu neem ik foto's."

Verso, Lange Gasthuisstraat 9, 2000 Antwerpen, 03/226.92.92. www.verso.com.

"Of een trend zal

aanslaan, weten we

nooit helemaal zeker"

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234