Zaterdag 31/07/2021

Treinongeval

Rood sein Saint-Georges-sur-Meuse niet uitgerust met TBL1+

Luc Lallement tijdens zijn uiteenzetting vanmiddag in de Kamer. Beeld BELGA
Luc Lallement tijdens zijn uiteenzetting vanmiddag in de Kamer.Beeld BELGA

Het sein dat op rood stond bij het treinongeval in Saint-Georges-sur-Meuse was niet voorzien van het TBL1+-veiligheidssysteem. Dat bevestigde Luc Lallemand, ceo van Infrabel in de Kamercommissie Infrastructuur, waar hij samen met zijn collega van de NMBS, Jo Cornu, gehoord werd over het ongeval.

Op zondagavond 5 juni vielen drie doden toen een passagierstrein inreed op een stilstaande goederentrein in Saint-Georges-sur-Meuse. Al snel doken berichten op dat de passagierstrein door het rode licht gereden was en dat het rode sein niet was uitgerust met het TBL1+-systeem, een veiligheidssysteem waardoor de trein automatisch tot stilstand komt.

Vandaag bevestigde Lallemand dat het bewuste sein niet was uitgerust met TBL1+. Bij de keuze van seinen die van het systeem voorzien worden, wordt de voorrang gegeven aan seinen aan stations, vertakkingen en stopplaatsen. Het sein dat op rood stond, was een automatisch sein, dat in het verleden nooit werd overschreden als het op rood stond, verduidelijkte de ceo.

Efficiëntiedekking van "99,9 procent"

Heel wat commissieleden, niet in het minst de gewezen leden van de commissie-Buizingen, hadden heel wat vragen bij de verklaringen van de toplui van de spoorwegen dat er een efficiëntiedekking van 99,9 procent was. "Wij meenden dat dit betekende dat 99,9 procent van de seinen uitgerust waren met TBL1+, maar nu krijgen we te horen dat er maar 7.573 van de 10.249 seinen ermee uitgerust zijn", klonk het op zowel de meerderheids- als oppositiebanken.

Om het nog wat ingewikkelder te maken, blijkt dat het uitrollen van TBL1+ leidt tot een vermindering van de risico's met 75 procent in vergelijking met het oude systeem 'Memor Krokodil'. En met het Europese systeem ETCS Full Supervision zou dat risico zelf met 95 procent verminderen, verklaarde Luc Lallemand, die er meteen aan toevoegde dat volgens het masterplan een andere systeem zal worden geïnstalleerd. Dat benadert het veiligheidsrisico van ETCS Full Supervision, maar vergt een pak minder investeringen, 2 miljard euro in plaats van 4,7 miljard.

Overzicht van alle seinen

De topman van Infrabel kondigde aan dat hij een technische nota voor de commissie zal opmaken om al deze cijfers te verduidelijken. Hij zal de commissie ook een cartografie overmaken met de fiches van alle seinen, en of ze al dan niet uitgerust zijn met TBL1+.

Jo Cornu herhaalde dat sinds 2014 alle passagierstreinen van de NMBS uitgerust zijn met het automatische remsysteem TBL1+, dus ook de verongelukte trein. Wat de goederentreinen betreft, wees hij erop dat de Europese wetgeving verhindert dat TBL1+ verplicht zou worden. Vanessa Matz (cdH) wees erop dat de toenmalige bevoegde staatssecretaris Melchior Wathelet (cdH) een KB klaar had waardoor de operatoren toch zouden verplicht worden om het veiligheidssysteem te installeren, maar dat zijn opvolgster, minister Jacqueline Galant (MR), de tekst aan de kant had geschoven om de voorkomen dat de operatoren bijkomende uitgaven hadden.

Cornu wees ook op een probleem van de TRAXX-locomotieven van Bombardier, die nog niet over TBL1+ beschikken. De locomotieven worden onder meer ingezet op de snelle lijn tussen Brussel en Amsterdam (als vervanger van de Fyra) en voor goederenvervoer, zoals de aangereden trein in Saint-Georges-sur-Meuse. De MNBS-baas klaagde ook aan dat er vandaag reeds meer dan 50 versies van het ETCS-systeem zijn ontwikkeld, die niet allemaal compatibel zijn. Nochtans moest ETCS voor één systeem in de hele Unie zorgen.

Luc Lallement en Jo Cornu. Beeld Photo News
Luc Lallement en Jo Cornu.Beeld Photo News
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234