Woensdag 21/10/2020

Ron Howard waagt zich op het westernpad

Op 1 december is het precies honderd jaar geleden dat The Great Train Robbery, algemeen beschouwd als de allereerste western, in de bioscopen verscheen. Ondanks het honderdste geboortejaar van het Amerikaanse genre bij uitstek is er echter weinig reden tot feestvieren. Sinds de jaren zeventig kent het genre immers een serieuze dip en het aantal westerns dat Hollywood de jongste jaren heeft gedraaid is op een hand te tellen. Toch is er momenteel sprake van een bescheiden revival met Ron Howard als grote bezieler.

Een pijnlijke illustratie van het bewijs dat de Hollywood-studio's nauwelijks nog in de kansen van de western geloven (de laatste grote kassuccessen dateren inmiddels van het begin van de jaren negentig, namelijk Dances With Wolves en Unforgiven) werd bijvoorbeeld afgelopen zomer geleverd. De bulldozers rolden over Laramie Street, de westernset van de Warner Brothers-studio waar ooit onder meer series als Bonanza, The Maverick en scènes van John Fords Cheyenne Autumn zijn opgenomen. Een onvermijdelijke stap, volgens Warner Brothers: de jongste vijf jaar was de set slechts negen dagen in gebruik. Universal wordt hierdoor de laatste der Mohikanen, want dat is nu de enige grote Hollywood-studio met nog een westerndecor op zijn studioterrein.

Ondanks de algemene consensus in Hollywood dat het publiek, en zeker in Europa, niet in westerns is geïnteresseerd, heeft de stad wiens bloei onvermijdelijk is verbonden met het einde van het Amerikaanse Westen, toch vier westerns klaar. Behalve Open Range van Kevin 'Dances With Wolves' Costner en Cold Mountain van The English Patient-regisseur Anthony Minghella, zijn ook The Missing en The Alamo op komst. De drijvende kracht achter die twee laatste films is Ron Howard, vorig jaar Oscar-winnaar met A Beautiful Mind.

Regisseur Howard tekent met The Missing voor zijn eerste western, terwijl The Alamo (een remake van een John Wayne-film), door Imagine Entertainment wordt geproduceerd, de productiemaatschappij van Howard en zijn zakelijke partner Brian Grazer. Oorspronkelijk zou Howard die film over de al of niet opgeklopte Texaanse onafhankelijkheidsstrijd trouwens zelf regisseren, maar uiteindelijk vertrouwde hij de regie toe aan de Texaan John Lee Hancock.

Dat Howard, bekend van films als Splash, Cocoon, Backdraft, Apollo 13 en Far and Away, een grote liefde voor het genre van de western koestert, is al langer bekend. In 1976 speelde hij aan de zijde van John Wayne en James Stewart in The Shootist van Don Siegel. Maar zijn keuze om een western te draaien, precies op het moment dat Hollywood het genre heeft afgeschreven, getuigt van veel vertrouwen. "Ik was onmiddellijk verliefd op het scenario toen ik het las", aldus Howard. "Die liefde werd alleen maar groter toen ik het de dag nadien opnieuw las. Ik wist dat ik niet bij mijn partner Brian moest aankomen met het idee voor een western, maar hij viel ook onmiddellijk voor het script." Columbia-Tristar, de studio die de film uitbrengt, probeert anders angstvallig om The Missing niet met het westerngenre te associëren en schuift hem, trailers incluis, naar voren als een suspenserijke thriller en een krachtig drama. The Missing, naar een scenario van Ken Kaufman (Space Cowboys), is echter wel degelijk een western en bevat alle typische elementen die het genre mythisch hebben gemaakt: schitterende ruige landschappen, een spannende finale shoot-out, paarden, cowboys en indianen. Ook Thomas Eidson, de auteur van de roman The Last Ride, waarop de film is gebaseerd, gebruikt die omschrijving. Eidson, een vrijetijdsschrijver want onderdirecteur van een van de grootste beleggingsfondsen van de Verenigde Staten, ligt momenteel in Hollywood erg goed in de markt. St. Agnes' Stand, het eerste deel van een trilogie over het Amerikaanse pioniersleven waarvan The Last Ride het middenluik vormt, zal door Martin Scorsese worden verfilmd.

Her en der in de Amerikaanse pers wordt The Missing - de geruchtenmolen spreekt van de beste film van Howard totnogtoe - al getipt als een ernstige kanshebber voor de Oscars. Dat geldt ook voor Cate Blanchett (bekend van onder meer Veronica Guerin) en Tommy Lee Jones, die de voornaamste hoofdrollen vertolken. Blanchett speelt de rol van Maggie Gilkeson, een vrouw die volledig vervreemd is van haar vader (rol van Jones) omdat hij zich tot de indianencultuur heeft bekeerd. Wanneer haar oudste dochter Lilly (Evan Rachel Wood) door een psychopathische medicijnenman (Eric Schweig) gekidnapt wordt met het doel om haar als maagd in Mexico te verkopen, komt ze tegen haar zin opnieuw in contact met haar vader.

In vergelijking met de meeste klassieke westerns van vroeger heeft The Missing verscheidene sterke vrouwelijke personages. Misschien was dat de uitdaging voor Howard: een western waardoor ook de vrouwen zich aangesproken voelen.

'The Missing' draait vanaf maart 2004 in de Belgische bioscopen.

Nu al getipt als Oscar-kandidaat ondanks algemene desinteresse voor het genre in Hollywood

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234