Maandag 21/10/2019

Romcom voor dit millennium

Met Aziz Ansari, Noël Wells, Eric Wareheim, Kelvin Yu
Te zien op Netflix

Stand-up comedian Aziz Ansari scoort met een even vluchtige als rake kroniek van een Indiaas-Amerikaanse acteur in New York die worstelt met etnische vooroordelen en l'embarras du choix, relationele onzekerheid en alledaagse angst. Gewoon onweerstaanbaar.

Op Netflix waren al twee shows van Ansari te bekijken: Aziz Ansari: Buried Alive uit 2013, en Aziz Ansari Live at Madison Square Garden, waarin hij zich heer en meester toont over een menigte van 12.000 fans. De man heeft een gevoelige snaar geraakt bij een erg verscheiden publiek, en was essentieel als de sarcastische, zelfingenomen ondernemer Tom Haverford in NBC's Parks and Recreation. Het is samen met Parks-bedenker Michael Schur en Parks-scenarist Alan Yang dat Ansari Master of None creëerde.

De vergelijking met Louis C.K.'s Louie ligt voor de hand. Ansari voert echter niet Aziz ten tonele, maar een figuur die zowel als alter ego en autonome uitlaatklep fungeert: de 30-jarige Dev, een Indiaas-Amerikaanse acteur die wanhopig uit de artistiek onbevredigende wereld van reclamespots probeert te ontsnappen en voor de rest zijn bestaan zo goed mogelijk poogt te (be)leven. Rond hem cirkelt een groepje van trouwe vrienden: een blanke reus die bang is voor muizen, een egocentrische pseudo-yuppie van Chinese afkomst en een zwarte lesbische die gortdroge commentaar spuit. Zich bewust van de bevoorrechte positie waarin hij verkeert, met duizend-en-een opties en evenveel kans op een verkeerde keuze, knoopt Dev een knipperlichtrelatie aan met de blanke Rachel.

Uit tien afleveringen rijst een kroniek op van een 'jack of all trades, master of none' of 'homme-à-tout-faire', een ietwat kinderlijk ogende, maar schrandere vent die tot veel in staat is, maar voorlopig nog niets beheerst.

Multiculturele seks

Alles start ondeugend met multiculturele seks, een gebroken condoom en de angst voor ongewenste kinderen (of een stille kinderwens): "Een deel van me zegt, nou, tuurlijk, kan best een ongelooflijke menselijke ervaring zijn. Maar dan is er een deel van me dat, wel, goed, wat als ik later op de avond zin heb in pasta... Wat als ik geen babysit vind? Wat dan? Geen pasta? Klinkt afgrijselijk." Met die tekst is het makkelijk om onderuit te gaan. Als kruising van een satire op de aardige romantische komedie, een spoof van de blank of zwart gecaste sitcom en een priemende zedenkomedie over dagelijkse keuzes en verslavende technologie die het kiezen lastig maakt, lijkt Master aanvankelijk ook te veel komedie in één klap. Het merkwaardige is dat alles fris blijft zonder dat er luidop hoeft te worden gelachen of van verveling moet worden weggekeken.

Master is onweerstaanbaar, want verbazend licht én doeltreffend. Dat geldt zowel voor de aflevering waarin Dev vindt dat de offers die zijn immigrantenouders maakten extra aandacht verdienen (Ansari voert zijn echte ouders op, met schitterend gevolg). Het geldt evenzeer voor de situatie waarin hij met een andere Indiaas-Amerikaanse moet kampen om een rol in een show die een stereotiepe casting (blanken die Indiërs spelen) niet kan of wil ontwijken.

Ansari en co. koppelen een grote visuele flair, een haast jazzy tempo en spontane vertolkingen aan nooit vrijblijvende commentaar op de multiculturele, hoogtechnologische samenleving van de grote onzekerheid. Daarmee scheppen ze ogenschijnlijk en passant een eerste echte romcom voor/van het derde millennium.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234