Dinsdag 29/09/2020

Review

Róisín Murphy in Koninklijk Circus: hoogmoed voor carnaval

Beeld Alex Vanhee

Róisín Murphy liet vorig jaar verstek gaan in Vorst Nationaal, maar uitgesteld bleek niet verloren. In het Koninklijk Circus toonde de zangeres van Moloko zich het Mardi Gracieuze achternichtje van Grace Jones. En deze keer was haar disco-spektakel makkelijker te verteren dan in de AB.

Een conflict in haar agenda. Die reden haalde Róisín Murphy aan om haar concert in Vorst Nationaal te cancelen. Eind november werd ze daar op het podium verwacht, maar door haar nominatie voor de Mercury Prize, zag zich genoodzaakt de concerten in Nederland en Belgique uit te stellen. Of dat was toch de officiële uitleg. Dat de geannuleerde show in Vorst vrijdagavond verhuisd werd naar het aanzienlijk kleinere Koninklijk Circus, dat bovendien niet eens uitverkocht raakte, leek eerder een teken aan de wand. Zou de ster van de Ierse Moloko-zangeres tanen?

Of speelde de grillige natuur van deze faux-popster parten bij de ticketverkoop? Bij een eerdere passage in de AB had Miss Murphy het namelijk nogal bruin gebakken.

Róisín Murphy bracht een artistiek gedurfde discoshow, maar vergat de fans van Moloko evenmin.Beeld Alex Vanhee

Dol verkleedfeestje

Nochtans konden wie die artistiek gedurfde discoshow in mei best wel pruimen: de gedachte aan decadente feestjes in legendarische New Yorkse nightclubs rond 1981 was nooit ver weg. Maar voor fans van Moloko bleek haar aanpak een brug te ver: van voornoemde groep coverde ze enkel bizarre intermezzo's, en aan het eind van de show werd 'Familiar Feeling' in een bossanova-versie gegoten. Classics als 'Sing it Back', 'The Time is Now' en 'Forever More' schitterden dan weer door afwezigheid.

Achteraf sprokkelde je dan ook teleurgestelde reacties bij de fans van die de bekende 90s-sensatie hadden willen zien herleven bij Murphy. Op die manier leek het ons niet ondenkbaar dat Vorst plots minstens een maatje te groot bleek voor de recalcitrante Róisín, waarop ze dan maar de eer aan zichzelf hield.

Kwam hoogmoed dan voor de val?

Beeld Alex Vanhee

Welnee. Hooguit voor carnaval, bleek in het Koninklijk Circus. Op een dol verkleedpartijtje meer of minder keek Róisín Murphy alleszins niet. Maar dit keer tekende de heerlijk theatrale disco queen ook voor een set die makkelijker te verteren was. Goed, ook in het Cirque kreeg je weer die korte absurde interludia van Moloko: vervormde intermezzo's als 'Tight Sweater', 'Tatty Narja' en het punkerige 'Dirty Monkey' werden in de zaal geslingerd, maar 'Pure Pleasure Seeker' werd dit keer door de hele band opgewerkt tot een heus hoogtepunt in de set. En ook 'Sing It Back' kreeg een voorname plaats in de show, als outro van het heerlijk tegendraadse 'Exploitation'.

Beeld Alex Vanhee

Vrijdag speelde haar band bovendien véél strakker dan tevoren, en werd 'Jealousy' niet langer opgevat als een epische disco-marathon, waarmee Murphy in de AB nog tussen extase en irritatie balanceerde. Dit keer kwam een hoogst bevlogen Nile Rodgers je eerder voor de geest: funky disco met een aanstekelijk joie de vivre. Een dansbaar 'Dear Miami' zorgde ook nog voor een opflakkering in de heupen tot aan de balkons. En zelfs met het Italiaans melodrama met 'In Sintesi' en 'Ancora Tu' kwam Murphy moeiteloos weg. Die songs bracht ze twee jaar geleden uit met haar geliefde Sebastiano Properzo.

Van krabstok tot hondenkraag

De Ierse maakte niettemin de grootste sier als excentrieke mannequin. Deze show kende zowaar méér kostuumwissels dan songs! In haar verkleedkoffer trof je dit keer attributen aan als een rode arm, die dienst deed als scepter en krabstok ('Let Me Know', 'Evil Eyes', ...) een groene helmmuts met pompon ('Ancora Tu') een oranje snavel ('Exploitation'), een zwarte cocon ('Gone Fishin') en een donut met kraaloogjes ('Unputdownable'). In de bis kwam ze dan weer op in een pofferige galajurk met een glinsterende - tja, hoe noem je dat anders? - hondenkraag ('Exile'). "Ja, ik draag graag maskers," zei ze doodgemoedereerd, vooraleer ze een choreografie van stuiptrekkende heupen en roboteske schouderbewegingen inzette.

Beeld Alex Vanhee

Madonna voor hippe vogels

Zouden we Murphy de Madonna voor hipsters mogen noemen? Dat wordt wel eens beweerd, en in het Koninklijk Circus droeg dit voormalige Melkvrouwtje alvast voldoende argumenten aan.

"If you let me, I'll be back with a vengence," herhaalde de zangeres tijdens 'Exile', als in een mantra. "I'm only too happy in our codependance." Die slagzin vatte deze revanche-show én haar relatie met de bezeten dansende spionkop vooraan goed samen.

"Róisín Murphy's back," hoorden we haar ook nog met melodramatische flair verzuchten tijdens 'Gone Fishin'. Alwéér geen spatje overdreven, als u het ons zou vragen.

Beeld Alex Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234