Zondag 26/09/2021

Rogge doet UGent campagne intrekken

Gent l De olympische ringen met daarboven Darfur 2020 en als boodschap 'durf denken', een duidelijker hint naar de rol van China in het conflict in Soedan is moeilijk denkbaar. De politiek getinte reclamecampagne van de UGent is het Internationaal Olympisch Comité in het verkeerde keelgat geschoten.

Door Hans Vandeweghe

IOC-baas Jacques Rogge belde gisteren hoogstpersoonlijk naar zijn alma mater en vroeg om zijn vriend rector Paul Van Cauwenberghe te spreken. Die verbleef in Afrika, maar het telefoontje van de sportpaus bleef niettemin niet zonder gevolg.

Communicatieverantwoordelijke Tom Desmet: "We hebben besloten dit beeld voortaan niet meer te gebruiken. Dit berust op een misverstand. Ons reclameagentschap Saatchi & Saatchi beweert de toestemming te hebben om de olympische ringen te gebruiken, maar als het IOC bezwaar maakt tegen deze campagne, dan zijn wij bereid die terug te trekken in het kader van onze goede relaties met het IOC en Rogge."

Saatchi & Saatchi beweert dat het destijds de toestemming van het Belgisch olympisch comité BOIC kreeg om de ringen te gebruiken. Bij het IOC spreekt men dat tegen, maar men houdt het op een misverstand. "Wij hebben een gelijkaardige campagne gezien, maar nooit is ons gemeld dat die zou worden gebruikt in de media en nog minder in verband met Darfur."

Rogge zelf wilde de pers niet te woord staan, maar liet zijn stafchef reageren uit zijn naam. "Het IOC is voor vrije meningsuiting," zegt Christophe De Kepper, "maar de rechten van het IOC wat betreft het gebruik van de olympische symbolen zoals de ringen moeten wel gerespecteerd worden."

Op het IOC-hoofdkwartier in Lausanne begrijpt men niet wat de universiteit bezielde. Enerzijds om de haverklap een beroep doen op haar beroemdste ex-student en Rogge steeds bereid vinden en anderzijds zijn organisatie kritisch aanpakken. Met name voor het imago van Rogge en het IOC bij de Chinese gastheren van aanstaande zomer is dit geen goede zaak.

De campagne van de UGent is niet de eerste in haar soort. Elke vier jaar worden de olympische symbolen wel gebruikt om kritiek te leveren. In 1992, in Barcelona plaatshadden, was toenmalig voorzitter Samaranch (ex-Francoaanhanger) nog kop van Jut. Maar door de Spelen van 2008 aan China toe te wijzen heeft het IOC de doos van Pandora geopend. Deze (eenmalige) campagne van de UGent bleef al bij al braaf. De ringen zijn eerder al gebruikt als handboeien en op een andere foto druppelde uit het lijk van een terechtgestelde netjes het logo van het organisatiecomité BOCOG.

Het IOC kan niet optreden, tenzij dan discreet. "We hebben geen keuze", geeft De Kepper toe. "We reageren altijd, maar bekijken geval per geval. We laten ons niet snel verleiden tot juridische acties omdat die nog meer publiciteit genereren."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234