Maandag 18/11/2019

Media

Rode neuzen voor kinderwelzijn

Beeld © TIM DIRVEN

Kan de Rode Neuzen-benefietactie van VTM en Q-music het succes van Levenslijn en Music for Life evenaren? "Onze kracht is net dat we kiezen voor een goed doel dat niet evident is."

Eén op de vijf jongeren kampt met psychische problemen, van eet- en gedragsproblemen tot sociale

angsten en depressie. Ee¿n op de twin- tig heeft zelfs speciale hulp nodig. Alleen durven ze vaak niet over hun problemen praten, uit angst om als gek bestempeld te worden, of weten ze niet waarheen. Ook zijn de wachtlijs- ten lang en beschikken de hulpinitia- tieven over weinig middelen.

Om die initiatieven van meer mid- delen te voorzien, verkopen VTM, Q- music en Belfius de komende maan- den rode neuzen aan 3 euro per stuk. Ze roepen iedereen op om met ludieke ideee¿n zoveel mogelijk geld in te zame- len. De actie sluit af op 5 december met de Rode Neuzen Dag, een live humor- marathon op VTM en Q-music, gepre- senteerd door Koen Wauters, Jonas Van Geel, Sven Ornelis en Maarten Vancoillie.

De Koning Boudewijnstichting zorgt ervoor dat het vergaarde geld verdeeld wordt onder bestaande hulp- organisaties, zoals de vzw Habbekrats. Voor elke honderd verkochte neuzen kan e¿e¿n kind met psychische problemen naar verluidt al geholpen worden. "De jongerentherapeuten van TEJO kunnen met dat geld bijvoorbeeld vijf consultaties bekostigen, die voor e¿e¿n kind al een heel groot verschil kunnen betekenen", legt kinderpsychiater Peter Adriaenssens uit. "Deze actie dient niet om elke jongere naar de kinderpsychiater te krijgen, we¿l om laagdrempelige hulp dichtbij te voor- zien voor wie het nodig heeft." Hij spreekt van "een uniek initiatief". "Het is de eerste keer dat media zich op zo'n grootschalige manier achter deze pro- blematiek scharen."

Broodnodig

Music for Life van Studio Brussel toonde de voorbije jaren al dat de Vlaming nog bereid is om voor liefda- digheid in de portemonnee te tasten, als het groepsgevoel genoeg wordt aangewakkerd. Vraag is of Rode Neuzen Dag dat succes kan evenaren? Het thema is op het eerste gezicht een 'minder evident' goed doel. "Bij kanker kunnen meer mensen zich iets voor- stellen", zegt Adriaenssens. "Dit is helaas nog een taboe. In Vlaanderen leeft onterecht nog de idee dat je maar sterk moet zijn en je psychische pro- blemen maar zelf moet oplossen. Net daarom is zo'n actie broodnodig."

De kracht van de actie is volgens de kinderpsychiater ook dat men focust op humor en ludieke acties. "Als ik in het verleden aan de media vroeg om aandacht aan het thema te geven, klonk het vaak dat 'mensen die som- bere verhalen niet graag horen'. Humor is ook de taal die jongeren han- teren." In het Verenigd Koninkrijk werkt de geestige aanpak alvast. Daar bracht Red Nose Day vorig jaar zo'n 109 miljoen euro op, mede dankzij de steun van sterren als Daniel Craig en

Rowan Atkinson. Dat VTM en Q voor een grensverleggend thema opteren, past ook volledig in het merk dat ze willen uit- dragen, menen communicatie- specialisten. Al ontkent Medialaan- CCO Erwin Deckers dat een groter merkbereik de inzet is van de Rode Neuzen-actie, of dat ze de strijd willen aangaan met Music for Life. "Zonder pretentie: VTM en Q zijn grote merken die zo'n extra aandacht niet nodig heb- ben. Het gaat ons om maatschappelijk engagement. We hebben net voor deze problematiek gekozen omdat die nog te veel onder de radar zit. Dit is geen klassiek goed doel, maar deze ochtend werd Q-music toch meteen bedolven onder de reacties van ouders en jonge- ren die zich herkenden in het thema. Dat toont meteen dat het leeft."

www.rodeneuzendag.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234