Dinsdag 29/11/2022

Rocky Horror met bakkebaarden

Je zag Elvis helaas alleen op het immense beeldscherm. De diepte ontbrak, de ziel van de outlaw bleef zoek

rock-'n-roll l Elvis Presley verrijst maar half in Vorst HH

Gunter Van Assche

Op 16 augustus 1977 wordt Elvis Presley bewusteloos in zijn badkamer aangetroffen. Even later staan er buiten Graceland al tienduizenden mensen te bidden om een wonder. Maar om halfvier in de middag wordt tragische geschiedenis geschreven: The King is dood. De grootse artiest die op groteske manier stierf, vervulde daarmee de natte droom van zijn manager Colonel Parker. Die stelde immers dat zijn protégé dood meer waard was dan levend.

Elvis stelt het een kwarteeuw na zijn dood inderdaad uitstekend. In het Casino de Paris liep tot een maand geleden de Canadese musical Elvis Story, volgens fans het mooiste eerbetoon ooit aan de grootste stem uit de rock-'n-roll. Daarnaast brengt platenfirma BMG dit jaar alle achttien nummeréénhits van Presley opnieuw uit. Een clevere zet, want volgens het zakenblad Forbes was Presley vorig jaar de meest winstgevende artiest aan gene zijde.

Sinds Elvis in 1977 het graf opzocht, heeft hij ook de hele wereld afgereisd. Weliswaar deed hij dat eerst in de geruchten van fantasierijke ooggetuigen, maar twintig jaar na zijn dood verschijnt The King ook opnieuw op het podium. Met de ruggensteun van een orkest wordt Elvis Presley namelijk via een reusachtig scherm tot leven gewekt. Nu ja, wat heet leven: de projectie van Elvis moest de lege plek vooraan op de bühne doen vergeten, maar eigenlijk bleef je er elk moment heel erg van bewust dat je naar een levensgroot beeldscherm keek.

De grootste muggenzifter moest grif toegeven dat het immense charisma van The King van het scherm spatte. Maar de flikkering van lcd kon in geen geval tippen aan de opwinding die je voelt bij een heus concert. Het is net alsof je het bekijken van een ranzige videotape zou verkiezen boven echte seks.

De gebruikte concertbeelden kwamen voornamelijk uit Elvis, That's the Way It Is (1970), Elvis on Tour (1972), de eerste satellietuitzending in de geschiedenis, Elvis: Aloha from Hawaii, via Satellite (1973) en de tv-special Elvis (ook bekend als The '68 Comeback). Wie kwam voor de coole fifties-Elvis met vetkuif, was eraan voor de moeite.

Het orkest op het podium, onder leiding van dirigent Joe Guercio, bestond deels uit veteranen die met Presley hadden gespeeld, maar echt wild werd je daar niet van. De band excelleerde vooral in onzichtbaarheid. De rondborstige achtergrondzangeressen van The Sweet Inspirations schitterden dan wel weer.

Wat ook maar niet wende, was om het publiek enthousiast te horen applaudisseren als Presleys zang inviel. Je moest heel wat inbeeldingsvermogen aan de dag kunnen leggen om zo meegesleept te worden in de voorstelling, die steeds meer op een Rocky Horror Picture Show met bakkebaarden ging lijken. Net als in die musicaltraditie hadden volumineuze vijftigers zich uitgedost in de outfit van hun held. In dit geval waren de witte capes met diamanten dus talrijk aanwezig: steevast gingen fans voor de Fat Elvis-look.

Op muzikaal vlak viel niets af te dingen op de show. Het tegendeel beweren zou niet alleen oneerbiedig, maar vooral idioot zijn. De grootste legende van de rock-'n-roll laat zich immers niet makkelijk afkraken. Toch zag je Elvis helaas alleen in de twee dimensies van het scherm. De diepte ontbrak, de ziel van de outlaw bleef zoek.

"Elvis has just left the building", zo probeerde een omroepstem de illusie in stand te houden. Hij loog liefst twee keer: de muzikale erfenis van Elvis zal immers nooit verdwijnen. Wat niet gezegd kan worden van deze hulde. Elvis had Vorst Nationaal duidelijk al een hele tijd verlaten.

WIE Elvis The Concert WAAR EN WANNEER Vorst Nationaal, Brussel op dinsdag 26 april

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234