Woensdag 08/12/2021

Rockopera op kamerformaat

'Een anarchistische familiemusical', zo wordt Twist aangekondigd. De samenwerking tussen de Gentse KOPERGIETERY en het internationale NIE (New International Encounter) is onconventioneel in inhoud en grillig in vorm, met een knipoog naar de kerstmusical én met een venijnig randje waaraan je blijft haken.

Het publiek stroomt binnen terwijl de soundcheck nog aan de gang is: we kijken achter de schermen van wat een musical over Twist moet worden. In de kale repetitieruimte schettert fel neonlicht, bordkartonnen decor staat klaar voor gebruik, de spelers/muzikanten (Helder Deploige, Nele Van den Broeck, Lenka Rozehnalova, Dagfinn Tutturen) lichten nog snel even rolverdeling en theatercodes toe - om de theaterillusie wordt hier niet gemaald. En hop, actie!

Twist is een jongen van negen, die kleine en grote geheimen bewaart op zolder bij zijn vriend Duifman, een melancholicus wiens mooiste duifje maar niet naar huis wil komen. Op die manier maakt de opgroeiende jongen, zonder dat hij het beseft, kennis met de kleine en grote geheimen van het leven: waarom twee mensen die elkaar graag zien toch niet bij elkaar zijn, bijvoorbeeld. Maar wanneer hij een vreselijk geheim van zijn moeder ontdekt, weet hij niet wat daarmee aan te vangen. Een bordkartonnen wereld bouwen, en zich daarin veilig terugtrekken met haar?

Het decor mag dan van karton zijn, wat zich daarbinnen afspeelt is dat allerminst. Nele Van den Broeck is erg ontroerend als de wat hulpeloos-naïeve mama die nog steeds heel erg van vlees en bloed is. Het Noorse accent van Dagfinn Tutturen schept een zekere afstand tot zijn personage, maar de moeilijke identificatie zorgt er ook voor dat je blijft proberen vat te krijgen op Twist.

Helder Deploiges composities schurken zich nu eens met ironie aan tegen het musicalregister, dan verstillen ze tot bloedmooie, sobere songs waarin het dreigende verlies van Twist bijna tastbaar wordt. En het onbegrijpelijke Tsjechisch van het bizarre personage Eulalie (Rozehnalova) blijkt hoe langer hoe meer wijsheid te bevatten.

Frisse wind

Aantrekken en vervreemden, je meelokken en je onmiddellijk daarna op een onbekend spoor zetten - met Twist zit je op een achtbaan, emotioneel en muzikaal. Maar ook vormelijk gezien maakt de voorstelling opwindende sprongen. Heerlijk zijn de geestige intermezzo's waarbij de acteurs uit het verhaal stappen om er de consequenties van te bevragen. Kun je anno 2011 wel een jongen van negen opvoeren die alleen leeft? Hoe moet Twist dat gruwelijke geheim eigenlijk met zijn moeder delen? Het leidt tot ingrijpende stijlbreuken en rolwisselingen, die echter nooit de angel uit het basisgegeven halen: dat een kleine jongen blijft zitten met zijn verdriet en zijn woede, niet wetend hoe hij die gevoelens op z'n eentje moet dragen.

De samenwerking tussen regisseurs Johan De Smet en Kjell Moberg zorgt voor een verfrissende wind door KOPERGIETERY. Twist is na lange tijd eindelijk weer een voorstelling met ballen. Eeuwig zonde dus van die veel te lange apotheose, waarin de eindjes tóch nog netjes aan elkaar worden geknoopt, waarin het happy end tóch nog om de hoek loert.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234