Zondag 31/05/2020

rock u tv on the radio over hun debuut 'desperate youth, blood thirsty babes'

'Wij willen niemand vervelen. Ook onszelf niet'

'Wij zijn een schuiloord tegen idiotie'

Londen

Van onze medewerker ter plaatse

Kurt Blondeel

Het hoeft niet allemaal gerecycleerde new wave, dansbare postpunk of geforceerde artrock te zijn wat uit New York komt. Niet dat het trio TV On The Radio zich in radicaal andere kringen beweegt, integendeel. Wel herkneedt de groep op haar langspeeldebuut Desperate Youth, Blood Thirsty Babes ook gospel, blues en jazz en creëert zo sinistere, vreemdsoortige en dwingende muziek die prikkelt en behaagt.

Het lijkt er sterk op dat TV On The Radio als genomineerde in de categorie 'grootste vernieuwer van 2004' stilaan een dankspeech mag voorbereiden. Een groep die het aandurft een doo-wop-versie uit de mouw te schudden van de Pixies' 'Mr. Grieves' gaat dan ook geen uitdaging uit de weg. Naast de koortsig dreunende synths, hortende jazzsax of metronomische ritmes die klankmanipulator, gitarist en Liars- en Yeah Yeah Yeahs-producer David Andrew Sitek uit instrument of machine knijpt, zijn het de ineengevlochten stemmen van zanger Tunde Adebimpe en gitarist Kyp Malone die TV On The Radio zo bijzonder maken. Live wordt dit kerntrio bijgestaan door bassist Gerard Smith en drummer Jaleel Bunton.

Hoewel je op basis van een regel als "I will be your accident, if you will be my ambulance" zou aannemen dat TV On The Radio de clichés halsstarrig poogt te vermijden, spreekt Adebimpe tegen dat dat de enige creatieve motor van de groep is. "Het klopt dat ik er meestal niet van gediend ben als een andere muzikant te hard probeert", vertelt hij ons enkele uren voor een zweterig concert in Londen. "Ik hou van simpele muziek, ook al is zogezegd complexe muziek dat vaak ook."

Hoe ging het er toe op de eerste repetitie?

Tunde Adebimpe: "Ik woonde in Brooklyn, waar ik schilderde en 'viersporenmuziek' maakte. Ik ben niet goed in het bespelen van een instrument, dus gebruikte ik speelgoed en allerlei bizarre klanken om 'muzikale schetsen' te maken. Toen heb ik David ontmoet, die zo'n beetje hetzelfde deed. Onze eerste repetitie zal wellicht gedraaid hebben rond het ritmisch voorlezen als bebopzang van wat we eerder die dag op een servet hadden gekriebeld.

"Niet veel later stelden we een eerste cd-r samen, die we OK Calculator doopten: ruisende en rare viersporenopnames omtrent potsierlijke rijmen, omwikkeld met een handgeschreven hoes. Die titel is een verwijzing naar Radiohead. Als grap, omdat OK Computer zo'n mooi geproducete plaat is, een mijlpaal voor veel wat erna kwam. Op onze demo hoor je daarentegen de voorbijrijdende auto's nog toeteren. (lacht)

"Met de ep Young Liars wilden we weten hoe we zouden klinken als onze sullige songs door een propere productie onder handen werden genomen. Best goed, stelden we verwonderd vast. Plots was het niet meer om te lachen. Toen kwam ook nog 11 september. Tot dan was onze filosofie geweest dat je in het leven weinig zinvols kon doen, behalve kunst scheppen. Dat gevoel werd nadien nog aangescherpt, want we durfden niet eens meer buiten te komen. Het enige wat ons bezighield, was dat we iets moois wilden maken."

Hoe komen uw songs tegenwoordig tot stand?

"Ik denk nooit: om halfvier schrijf ik een song over dit en dat. Veel van wat we tot hiertoe hebben gemaakt, is voortgevloeid uit improvisaties tussen Kyp, David en mezelf. We namen zo'n drie uur op en nadien beluisterden we alles heel nauwgezet. Zo stootten we al eens op een interessante minuut muziek, waarrond we dan een hele song schreven."

Wat opvalt: uw schrijft geen nummers rond het patroon van strofe-refrein-brug, maar spant veeleer een draad waaraan u allerlei dingen ophangt en weer weghaalt.

"Onze muziek is heel gelaagd. We maken nu eenmaal eerst schetsen en plakken er daarna dingen op totdat het klinkt als datgene wat we min of meer voor ogen hadden. Weet je, muziek heeft waarschijnlijk mijn leven gered toen ik nog tiener was. Want muziek horen is een optie. Muziek hoeft strikt genomen ook niet te bestaan. Maar toch weekt het al die emoties los, en dat slaat me met verstomming. Dat maakt het des te frustrerender als je iets op de radio hoort dat echt niet goed is en enkel de boodschap 'koop deze plaat' bevat. Wij daarentegen willen niemand vervelen, ook onszelf niet."

Waaruit stamt dat etherische karakter van uw muziek?

"Ik weet het niet. Het is niet zo dat ik mijn teksten schrijf terwijl ik high ben. Wellicht komt dat vredige van de plaat uit mijn nachtelijke behoefte aan stilte en sereniteit, als tegengewicht voor het leven in New York. Als ik me dan eens neerzet om te zingen of te schrijven, wil ik niet dat ook dát op een chaotische ervaring uitdraait. Muziek kan ook een vorm van meditatie zijn, een manier om bepaalde dingen of gevoelens waar je het in het echte leven moeilijk mee hebt van je af te zetten.

"We hebben met deze groep al veel mooie momenten meegemaakt, hoewel we louter van wal zijn gestoken met de bedoeling muziek te maken met ons hart. In die zin vervult wat we doen de rol van schuiloord, waar je terechtkunt als de idiotie van de wereld je even te veel is geworden."

TV On The Radio wordt vaak in het hokje van de New Yorkse post-wave geduwd, maar er zit ook bejaarde blues in uw muziek.

"Je voelt je hele lichaam vertragen als je naar blues luistert. Neem nu Nina Simone en haar piano. Het is muziek die zo... níét onecht is, zo puur."

Desperate Youth, Blood Thirsty Babes is verschenen bij Touch And Go en wordt gedistribueerd door V2. TV On The Radio concerteert op zaterdag 4 september in de AB Club, Anspachlaan 110 in Brussel. Info en kaartjes: 02/548.24.24 of www.abconcerts.be. Het geplande concert op de dag erna in de 4AD in Diksmuide is afgelast.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234