Maandag 13/07/2020

AchtergrondLuchtvaart

Robots, uv-stralen en luchtfilters: vanaf 15 juni wordt uw vliegreis een beetje sciencefiction

Een lege vertrekhal in Zaventem. Binnenkort ontvangt ze weer reizigers.Beeld Dieter Nijs

Op Zaventem worden warmtecamera’s en ontsmetters met uv-stralen aangesleept, en op het vliegtuig wordt de lucht straks om de drie minuten ververst. Dankzij deze maatregelen kunt u vanaf 15 juni veilig op vakantie vertrekken.

Op de luchthaven

“Of je nu met de trein, de bus of de auto komt: iedereen wordt langs de hoofdingang geleid”, zegt Ihsane Chioua Lekhli, woordvoerder van Brussels Airport. Daar zullen warmtecamera’s de temperatuur van iedere passagier controleren. “Wie 38 graden of meer heeft, krijgt sowieso een dubbelcheck. Vervolgens beslissen we in overleg met de luchtvaartmaatschappij of de toegang tot de terminal wordt geweigerd.”

Bij Brussels Airlines, dat vanaf 15 juni naar 20 Europese bestemmingen vliegt, nemen ze geen enkel risico. “Zodra een passagier ziekteverschijnselen vertoont, zal hij of zij geweigerd worden. Die persoon krijgt een alternatief, want het ticket blijft geldig tot 31 december 2021", zegt woordvoerster Maaike Andries. Bij reisorganisatie TUI, die vanaf 19 juni heropstart, rekenen ze op een tussenkomst door de verzekering. “Wij hebben een annulatieverzekering die pandemieën als geldige reden voor annulatie beschouwt. De meeste andere verzekeringen hebben hun polis ook al aangepast”, zegt woordvoerder Piet Demeyere.

In de vertrekhal worden enkel reizigers en werknemers toegelaten. Zij kunnen hun bagage op een kar leggen die door uv-stralen werd ontsmet. “Een experiment”, klinkt het bij Brussels Airport, dat door het Europees Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart (EASA) werd geselecteerd om een aantal veiligheidssnufjes uit te testen. Zo zal er ook een robotontsmetter rondrijden, een soort uit de kluiten gewassen stofzuigerrobot die met uv-stralen werkt. Klinken en betaalterminals worden voorzien van een speciale coating die bacteriën en virussen doodt. En op verschillende plaatsen kunnen reizigers de handen wassen aan mobiele wasbakken, of met handgels. Vanaf 6 jaar is een mondmasker dragen verplicht.

Het klinkt misschien drastisch, maar het is belangrijk dat reizigers met een gerust gemoed op vakantie kunnen vertrekken, klinkt het. De luchthaven verwacht dat het aantal vluchten vanaf 15 juni zal stijgen van 64 naar 150 per week. De week daarop zijn dat ongeveer 200. Hoe duidelijker de reisrestricties per land, hoe meer vluchten er zullen bijkomen. Chioua Lekhli: “In het begin zullen dat vooral vluchten binnen Europa zijn, al staan er deze week ook al intercontinentale vluchten gepland, naar Montréal, Abu Dhabi en Peking.”

In de lucht

“Met vijf aan de wc staan wachten: vroeger was het normaal, maar dat zal niet meer gaan”, zegt Piet Demeyere van TUI. “Als je wil rechtstaan tijdens de vlucht, dan zal je eerst je hand moeten opsteken, zoals vroeger in de klas. Op die manier kunnen we het contact minimaliseren.” Om die reden zal ook de crew slechts één keer rondkomen met een verpakte maaltijd en een drankje. “Een beetje drank bijvullen of rondkomen met taxfree producten, dat is allemaal gedaan”, aldus Demeyere.

Angst om coronadruppeltjes in te ademen is niet nodig, want de meeste vliegtuigen zijn uitgerust met zogenaamde ‘HEPA-filters’, die ervoor zorgen dat de lucht in de cabine om de drie minuten volledig wordt ververst. De toestellen worden na elke vlucht ontsmet, en het personeel is net zoals de reizigers verplicht om een mondmasker te dragen.

Zoveel mogelijk afstand houden blijft het motto, zowel op de grond als in de lucht. Zowat alle vliegmaatschappijen raden aan om jezelf op voorhand online in te checken. “Dan heb je een digitale boardingpass die niemand hoeft aan te raken”, zegt Maaike Andries van Brussels Airlines. “Je legt je smartphone gewoon op een scanner, zoals aan de veiligheidspoortjes.”

Op uw bestemming

Wat als het coronavirus toeslaat op vakantie? Het is een dilemma dat velen doet aarzelen om een vlucht te boeken. Op een repatriëring door de overheid hoeven ze alleszins niet te rekenen. “De repatriëringsvluchten van de voorbije maanden waren uitzonderlijk, omdat het luchtruim plots gesloten werd”, zegt Arnaud Gaspart van de FOD Buitenlandse Zaken. Wie ernstig ziek is, kan mogelijk wel via de verzekeringsmaatschappij een repatriëring regelen.

Of je nu in Brussel of in Madrid opstapt: de regels zijn even streng. Tegelijk doen ze hun best om reizigers gerust te stellen. Zo gaat TUI per bestemming na of er wel voldoende mogelijkheden zijn om gehospitaliseerd te worden. Ook hotels worden op voorhand gevraagd of ze bepaalde vleugels of kamers in quarantaine zouden kunnen plaatsen als dat nodig zou zijn. “Zo weten we dat mensen min of meer comfortabel hun quarantaine kunnen doorbrengen”, klinkt het. 

De kosten van een verlengd verblijf zijn normaal voor de verzekeringsmaatschappij. Al doet de luchtvaart haar best om reizigers in deze uitzonderlijke situatie een extra service te bieden. Wie bijvoorbeeld een weekje langer moet uitzieken voordat hij of zij terug kan, krijgt in de mate van het mogelijke de kans om gratis een lege plek op een latere terugvlucht in te nemen. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234