Woensdag 21/08/2019

Robot vervangt George Clooney als koffiemachineverkoper

George Clooney, die wereldwijd het gezicht werd van Nespresso, moet wijken voor de androïde Pepper. Die praat en beantwoordt vragen van potentiële kopers. Beeld PHOTO_NEWS

George Clooney moet veld ruimen voor Pepper-de-robot. Nestlé heeft een team robots ingeschakeld om in Japan koffiemachines van Nescafé te verkopen.

De acteur, die wereldwijd het gezicht werd van het andere Nestlé-merk Nespresso, krijgt concurrentie van een robot. Die beantwoordt vragen van potentiële kopers.

"Wanneer drink je je koffie het liefst?", vraagt Pepper. "Nummer één: om wakker te worden. Nummer twee: na het eten", vroeg hij aan de Japanse tv-fihuur Kyoko Uchida tijdens een promo-actie in Tokio.

Peilen naar verlangens consument
Pepper is 120 cm groot en heeft een menselijk gelaat bovenop een wit plastic lichaam met een tablet in zijn borstkas. Volgens de makers begrijpt Pepper 80 procent van menselijke conversaties.

"De robotten zullen ons helpen uitvissen wat consumenten verlangen. Dat gebeurt door conversaties tussen klanten en Pepper", zo luidt het in een mededeling van Nestlé en SoftBank. De Franse tak van dat techbedrijf, Aldebaran, ontwikkelde de technologie die in Pepper steekt.

1.330 euro
Pepper werd in juni voorgesteld door SoftBank en verkoop al mobiele telefoons in 74 Japanse SoftBank-winkels. Volgens de ingenieurs stelt de artificiële intelligentie de robot in staat zijn conversatietalent te vergroten door te luisteren naar wat klanten zeggen.

Vanaf februari kan ook jij voor 1.330 euro een Pepper in huis halen.

Beeld REUTERS
Beeld REUTERS
Beeld AFP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden