Maandag 24/02/2020

Robocop is een verkeersagent

Vrouwelijke ingenieurs in Kinshasa ontwikkelden een 'robotagent' die met behoorlijk succes op twee drukke kruispunten wordt ingezet. 'Robots zijn geen mensen en daardoor niet vatbaar voor corruptie', luidt het belangrijkste argument.

Al jarenlang is Kinshasa een van de meest chaotische miljoenensteden ter wereld. De files zijn er draconisch. Mensen die dagelijks voor hun job van een buitenwijk naar het centrum pendelen zijn urenlang onderweg.Wie een vliegtuig wil halen, moet rekening houden met het feit dat de rit van amper twintig kilometer makkelijk één à twee uur in beslag kan nemen. Corrupte agenten zijn bovendien alomtegenwoordig en houden je zonder reden staande om enkele biljetten Congolese francs af te troggelen.

Maar om deze verkeershorror tegen te gaan, vonden vrouwelijke ingenieurs van het Hoger Instituut voor Toegepaste Wetenschap (ISTA) in Kinshasa een volautomatische verkeersrobot uit. De machine is gemaakt uit aluminium en roestvrij staal en wordt aangedreven door een zonnepaneel. Grappig detail: om de robots toch een klein beetje op echte agenten te doen lijken, kregen ze zonnebrillen mee.

Volgens Kinois en expats heeft de robotagent een positieve invloed op het verkeersgedrag. Wanneer de robot zijn rode arm opsteekt, houden automobilisten gedisciplineerd halt om voetgangers te laten passeren. Vroeger werd op deze plaats zelden gestopt en moesten voetgangers tussen rijdende auto's slalommen. De gedragsverandering heeft ongetwijfeld ook te maken met het feit dat de robots uitgerust zijn met een camera die in verbinding staat met een controlecentrum.

"Het gaat hier om een volledig Congolese uitvinding", zegt Therese Isaie, hoofd van de groep Women Technology die deel uitmaakt van het ISTA. "Wij zijn ervan overtuigd dat onze uitvinding veel verkeersdoden kan vermijden. In tegenstelling tot menselijke agenten is een robotagent perfect voorspelbaar: hij respecteert de tijdsintervallen en gedraagt zich altijd correct. Robots zijn geen mensen en daardoor niet vatbaar voor corruptie."

Daardoor zullen boetes in de toekomst ook effectief in de schatkist belanden. Isaie: "Het geld van de boets kan geïnvesteerd worden in nieuwe wegen."

Verkeerslichten?

Maar Maman Robot, zoals Therese Isaie tegenwoordig genoemd wordt, ziet nog veel meer toepassingen voor haar product. Robots zouden volgens haar ook kunnen ingezet worden in de oorlog in Oost-Congo. "In plaats van soldaten zouden we robots naar het front kunnen sturen. Ook de behandeling van giftige stoffen zouden we kunnen overlaten aan robots. Dankzij deze uitvinding hoeven mensen nooit meer ingezet te worden op gevaarlijke werkplaatsen."

Op de vraag of haar robots niet snel in elkaar zullen worden geslagen, antwoordt Therese Isaie dat ze vertrouwen heeft in sociale controle. "Kijk, dit is echt wel iets waarop de Congolezen trots kunnen zijn. De robots zijn eigendom van de hele gemeenschap. Als iemand ze durft aanvallen, dan is het ieders plicht om ze te beschermen."

Toch is niet iedereen enthousiast over de inzet van robots. Een veel gehoorde klacht op internetfora is dat veel agenten hierdoor hun werk zullen verliezen. Anderen vragen zich af wie nu verkeersovertreders moet arresteren. "Bij mijn weten zijn robots nog niet in staat om de dader van een verkeersovertreding te achtervolgen en een boete op te leggen." Een luisteraar van Radio Okapi vreest dat Congo zich voor de ogen van de wereld belachelijk maakt. "Grotesk! Waarom plaatsen jullie niet gewoon verkeerslichten. Goedkoper, minder ingewikkeld."

Wanneer de robot zijn arm opsteekt, houden bestuurders gedisciplineerd halt. Dat was vroeger wel even anders.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234