Maandag 25/10/2021

Robin Hood onder de kunstvervalsers schildert opnieuw vanuit de cel

LONDEN l Meestervervalser Robert Thwaites schildert zich een nieuw toekomstperspectief binnen zijn vier celmuren. Hij werd tot twee jaar cel veroordeeld voor het verhandelen van imitaties van de Victoriaanse schilder Fitzgerald.

Robert Thwaites werd opgepakt in 2004 toen hij zijn derde vervalsing aan de man wilde brengen. Zijn imitaties van het werk van de negentiende-eeuwse kunstenaar brachten een schok teweeg in de kunstwereld.

Het eerste schilderij, The Miser, wist Thwaites te verkopen aan de gerenommeerde galeriehouder en kunstspecialist Rupert Maas, bekend van BBC's Antiques Roadshow, waarin mensen oude objecten laten taxeren door experts. Maas kocht het werk voor 30.000 euro en wist zelf een driedubbele winst op te strijken voor het 'waardeloze' schilderij. Het tweede werk, Going to the Masked Ball, bracht op een veiling meer dan 148.000 euro op.

Tot het eind van de jaren negentig werkte Thwaites als grafisch ontwerper. Toen zijn ogen achteruit gingen en hij op straat werd gezet, was hij niet langer in staat zijn rekeningen te betalen. Thwaites zat zodanig aan de grond dat hij er niets beters op kon vinden dan zijn schilderwerken voor het werk van de Victoriaanse schilder John Anster Fitzgerald te laten doorgaan.

Met de opbrengst van het eerste vervalste schilderij kon Thwaites privélessen voor zijn zoon betalen. De opbrengst van het derde werk, dat nooit verkocht raakte, was bedoeld voor zijn broer Brian, die zwaar ziek is en in een rolstoel zit. "Als ik een schilderij van wilde dieren zou maken, zou me dat hoogstens 1.500 euro opbrengen. De namaak-Fitzgeralds voegden daar een rij nullen aan toe", aldus de meestervervalser in The Guardian.

Toen de fraude aan het licht kwam, werd hij enerzijds veroordeeld, anderzijds werd hij om zijn talent geprezen. Thwaites zat een deel van zijn straf uit in de gevangenis van Wandsworth en verhuisde later naar de open gevangenis Ford in West Sussex, waar hij schetsen maakte. Niet veel later werd hij uitgeroepen tot portretartiest van de gevangenis. Zijn laatste Fitzgeraldimitatie, The Release, schilderde hij op hard karton om twijfel over de oorsprong uit te sluiten.

Nu hoopt hij zijn schildertalent te kunnen aanwenden om een eigen en vooral legale carrière uit te bouwen. Met de media-aandacht die de fraudezaak kreeg, lijkt hij alvast gelanceerd. De rechter voegde tien maanden geleden aan zijn oordeel toe: "Je werken hebben experts zowel misleid als overtuigd." Bovendien liet de verzamelaar die het schilderij van Rupert Maas kocht, weten dat hij het doek hoe dan ook terug wil.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234