Woensdag 12/08/2020

Robert Glasper rijdt het gat tussen hiphop en jazz dicht

Vanaf de eerste noten die het viertal in mekaar liet vloeien, werd al duidelijk dat zij die gekomen waren voor de jazz- en hiphopkant van pianist Robert Glasper verplicht zouden worden om mekaar in het midden te ontmoeten om van daaruit de reis naar een ambigue, onontgonnen muzikale horizont verder te zetten.

Glasper verhoudt zich tot hiphop zoals J Dilla tot jazz, eigenlijk. Deze door Lefto gecureerde avond ter viering van 30 jaar Democrazy dreef ons van opperste extase tot radicale verbluffing en weer terug.

Met zijn jongste plaat Black Radio keerde hij het concept van Madlibs Shades Of Blue om door hiphoptracks te gaan herwerken tot los-vaste jazzcomposities en wist hij schoon volk als Erykah Badu, Bilal, Mos Def en vele anderen te strikken. Geen van hen waren er dinsdag in de Handelsbeurs bij maar mede door zijn sterke band voelde dat nooit als een mankement aan.

Drummer Chris Dave bewees zich een ritmisch wereldwonder door met elke ledemaat een andere uitzonderlijk complexe maat aan te houden. Hij wist zelfs de soms uitvoerige drumsolo's te verheffen tot iets wat een essentiële plaats in de songs verdiende terwijl bassist Derrick Hodge niet zelden als rots in de branding gold die het geheel aftrapte en weer netjes thuis bracht. De met keytar, trombone en sax gewapende Casey Benjamin toonde zich op zijn beurt uitzonderlijk virtuoos op elk van die instrumenten en voorzag de tracks met een stemvervormer van wat onherkenbaar gejammer dat niettemin lekker in de muziek schoof. Maar de vaak subtiele glansrol was uiteraard voor Glasper zelf weggelegd die zich met magnifieke nuances op piano en orgel de rol van Herbie Hancocks opvolger toe-eigende.

Coltrane's 'Love Supreme', Sades 'Cherish The Day', 'Twice' van Little Dragon en zelfs 'Smells Like Teen Spirit' werden ondergedompeld in Glaspers licht psychedelische acid jazz waardoor er lagen uit die songs gepuurd werden waarvan we niet eens wisten dat die er inzaten. Het vernuft van deze Grandmaster Jazz slingerde ons dik twee uur lang van hoogtepunt naar hoogtepunt.

Zelfs al doe je het met slechte wil af als een poging om jazz verstaanbaar te maken voor de Facebook-generatie en negeer je daarbij de absolute genialiteit en schoonheid van dit experiment, dan nog heeft Glasper zijn bestaansrecht meer dan verdiend. Met onder anderen Glasper, United Vibrations uit Brixton en Dans Dans valt het op dat er heel wat bands interessante spielerei uithalen met jazz door er een rist stijlen in te breken. En dat dat, naast een welgekomen verjongingskuur voor het genre, tot gevolg heeft dat er kids respectievelijk naar Coltrane, Monk en Sun Ra gaan grijpen, is onbetaalbaar en broodnodig.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234