Donderdag 22/10/2020

Review

'Risen 3: Titan Lords' is zo nep dat het illegaal zou moeten zijn

Beeld Deep Silver

Open niet je deur wanneer die schimmige ambulante verkoper je 'Risen 3: Titan Lords' komt aansmeren: de game is zo nep dat het bijna illegaal is, en clandestiene deur-aan-deurverkoop bijgevolg de enige valabele manier moet zijn om hem verkocht te krijgen.

Een schip wordt geënterd, en de kapitein lost het roer om samen met zijn crew vijandige piraten - veelal monsterlijke gedrochten - van het dek te jagen. Er volgt zwaardengekletter, er wordt met pistolen geschoten. Rum geconsumeerd, ook, om de kapitein zijn gezondheidsbalk weer op te krikken. Later, na de overwinning, meert zijn schip aan bij een resem Caraïbisch aandoende eilanden, waar hij op queeste gaat naar verloren schatten, en - uiteindelijk - een gestolen ziel. De tegenstanders hebben gezondheidsbalkjes om te draineren. De eilanden zijn niet bevolkt door piraten, maar door creaturen uit de canon van Tolkien-achtige fantasygames. Je hoofdpersonage zijn uitrusting en kunsten kunnen worden uitgebreid, eventueel ook met magie.

Beeld Deep Silver

Het lijkt, met andere woorden, een hele potpourri van game- en vertelstijlen, die 'Risen 3: Titan Lords'. Maar ondergetekende heeft er een andere term voor: een janboeltje. Vol met elementen die niet gewoon geïnspireerd zijn door andere games, maar als ronduit gestolen aanvoelen. Het vechtsysteem lijkt bijvoorbeeld nageaapt van de 'Assassin's Creed'-actiereeks. De piraten-, avonturen- en fantasyvibe, met monsters die vooral geënt zijn op zeecreaturen, uit de 'Pirates of the Caribbean'-films. De rpg-actie in het binnenland van die eilanden, die eerder beantwoordt aan de canon van rpg's met een middeleeuwenthema, doet denken aan die van actie-rpg's als 'Kingdom of Amalur: Reckoning' of 'Dragon Age'. Er zit geen greintje origineel werk in 'Risen 3: Titan Lords', dat op het videogame-equivalent van een bootlegproduct lijkt, alleen te koop bij een illegale straathoekverkoper in Manila. Of het soort reizende verkopers die je namaak-kettingzagen of -keukenmessen proberen te verpatsen.

Beeld Deep Silver

Alle gamemakers stelen van elkaar als de raven, merk je nu terecht op, maar de manier waarop de Duitse ontwikkelaars van 'Risen 3: Titan Lords' elementen uit andere games hebben overgeheveld is bijzonder cynisch gezien de povere uitvoering die ze eraan hebben gegeven. In plaats van te sleutelen aan deftige gameplay en een fatsoenlijk visueel niveau hebben ze bijvoorbeeld de combat uit de vroegste 'Assassin's Creed'-games - zwaardgevechten gebaseerd op pareer- en aanvalsbewegingen, eventueel gelardeerd met een pistoolschot - op een bijzonder roestige manier in hun game verwerkt. Waardoor het knokken - en dat zul je véél moeten doen in deze game - al vanaf de eerste minuut op je systeem werkt. Dat geldt ook wanneer je met magie begint te werken: op geen enkel moment hebben je aanvallen voelbare impact. De rpg-elementen, waarbij je je personage kunt uitbouwen, zijn verplichte nummertjes. Het verhaal is een simpele progressie van punt A via B naar C, zonder enige verrassing erin. De graphics en omgevingseffecten zijn onduidelijk en missen contouren.

'Risen 3: Titan Lords' is ongebalanceerd, cynisch, beledigend klodderwerk dus, dat - bovenop alle andere voorbeelden die we zonet noemden - vooral heel wat elementen steelt van de op een al even armoedige basis gebouwde voorganger 'Risen 2: Dark Waters'. In deze laatste ereronde van de vorige generatie consoles zou die trouwe hardware net moeten worden geëerd met games die het uiterste uit hun inmiddels achterhaalde raderwerk persen. Niet beledigd door een titel die er zelfs in de beginjaren van de PlayStation 3 en Xbox 360 maar slapjes uit zou hebben gezien.

Beeld Deep Silver
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234