Maandag 12/04/2021

Rik Wouters en tijdgenoten zorgen voor lichtpunt bij Dexia

Terwijl Dexia zelf in stukken wordt gehakt, blijft de kunstcollectie van de bank een rots in de branding. Voor het derde jaar op rij presenteert Dexia een bloemlezing uit de ronduit indrukwekkende eigen collectie. Dit jaar wordt gefocust op Rik Wouters en tijdgenoten.

Dexia heeft in de loop der jaren een imposante kunstcollectie opgebouwd, die intussen ongeveer 4.500 werken telt. "Onze kunstverzameling hebben wij nooit beschouwd als een belegging", zegt Patricia Jaspers, conservatrice van de Dexia-kunstcollectie. "Wij verkopen dus principieel niet, ook nu niet, in deze voor de bank moeilijke tijden."

Met zijn kunstcollectie heeft Dexia steeds twee doelen nagestreefd: kunstenaars steunen en kunst tonen. "We hebben altijd vroeg gekocht," zegt Patricia Jaspers. "Dat was voor ons interessant omdat de prijs redelijk was en we jonge kunstenaars konden steunen. Tegelijk is het altijd de bedoeling geweest de kunstwerken niet in depots op te slaan, maar ze zoveel mogelijk te tonen. Daarom hangen veel kunstwerken verspreid in filialen, publiek toegankelijke ruimten en bureaus van Dexia, en werkt Dexia door middel van bruiklenen mee aan tentoonstellingen in binnen- en buitenland."

De voorbije jaren is daar het uitstekende initiatief bijgekomen om van de herfst tot de lente een ruime selectie van het kunstbezit te tonen in het Dexia-kantoorgebouw aan de Pachecolaan, vlak bij de Brusselse Kruidtuin. Op de bovenste twee verdiepingen heeft de bank een galerie ingericht waar de werken voortreffelijk hangen - badend in het daglicht - en de bezoeker bovendien kan genieten van een weids panorama over de hoofdstad.

Licht en kleur

Dit jaar ligt de focus op Rik Wouters (1882-1916) en tijdgenoten, en werd specifiek gekozen voor thema's als licht en kleur. Het levert een voortreffelijk panorama op van de Belgische kunst aan het begin van de twintigste eeuw, met kwalitatief bijzonder hoogstaand werk.

Daarvoor kan Dexia putten uit een zeer rijke kunstcollectie die voortkomt uit drie met elkaar gefuseerde verzamelingen: het voormalige Gemeentekrediet legde vanaf zijn ontstaan in 1860 het accent op het verwerven van Belgische kunst, terwijl de Belgische tak van Paribas Bank (opgericht in 1872) na de Tweede Wereldoorlog begon met het verzamelen van kunst uit de 16e tot de 18e eeuw. De derde bank die onderdeel werd van Dexia, Bacob (opgericht in 1980), legde zich vooral toe op internationale hedendaagse kunst. Het resultaat is een collectie van zo'n 4.500 kunstwerken, een van de grootste particuliere kunstcollecties van ons land.

De tentoonstelling Van licht naar kleur. Rik Wouters en tijdgenoten is helaas maar een dag per maand toegankelijk. "Wij zijn nu eenmaal geen museum," repliceert Patricia Jaspers. "We moeten ook personeel voorzien dat de bezoekers in de lift begeleidt."

De Ensor-expositie in 2009 was een succes met 600 à 700 bezoekers per dag. Zo'n bezoekersaantal halen sommige nationale musea niet eens. "De expositie over abstracte kunst in 2010 haalde dagelijks maar 200 tot 300 bezoekers. Het was een onderwerp dat minder mensen aansprak," zegt Patricia Jaspers. "Daarom hebben we nu opnieuw voor een toegankelijker thema gekozen. Bovendien is Rik Wouters sterk vertegenwoordigd in onze collectie."

Dat klopt ook: meteen wordt de bezoeker geconfronteerd met een sterk ensemble sculpturen van Wouters (waaronder De zotte maagd, Huiselijke zorgen en Borstbeeld van James Ensor) plus een reeks indrukwekkende etsen en tekeningen in Oost-Indische inkt. De drie schilderijen van de jonggestorven kunstenaar worden sterk omringd door tijdgenoten.

Herwig Todts van het Antwerpse Koninklijk Museum voor Schone Kunsten is een van de twee curatoren. "We hebben de tentoonstelling geconcentreerd op twee elementen die de kunstenaars rond die tijd nastreefden: onderzoek van het licht en de ontdekking van de kleur."

Het levert twee overtuigende ensembles op boordevol verrassingen: een laat sneeuwlandschap van Léon Spilliaert (1929), een bos heerlijke paarse 'riddersporen' van Jenny Montigny (1915), een ongewone Frits van den Berghe (een naakt meisje aan het raam, terwijl lentebloesems ontluiken, 1910) en een zeer atmosferisch geschilderde haven van Oostende door Willy Schlobach.

Hoezeer de stijl van Rik Wouters geïmiteerd werd bewijzen werken van Anne-Pierre De Kat en Floris Jespers. Twee knappe, kleurrijke schilderijen van Léon Spilliaert en van de vrij onbekende Jean Van den Eeckhoudt (1930) laten dan weer zien dat ook Matisse school had gemaakt. Voeg daar uitstekend werk van Georges Lemmen, Ferdinand Schirren en je hebt een prima tentoonstelling boordevol verrassend licht.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234