Zaterdag 21/09/2019

Rijk en beroemd maar niet gelukkig

De regisseuse vond een lichtvoetige en verfrissende toon, die bij momenten ook behoorlijk sarcastisch is

Komedie l Fauteuils d'orchestre HHH

Jan Temmerman

In het leven is het net als in het theater: het komt eropaan de juiste plaats te vinden. Dicht genoeg om er volop van te genieten maar ook weer niet te dicht, want dan verlies je het overzicht. Dat is wat in de titel Fauteuils d'orchestre, een film van de Franse cineaste Danièle Thompson, ook bekend van La Bûche en Décalage Horaire, verscholen ligt.

Vanuit de provinciestad Mâcon komt de jonge Jessica (mooie vertolking van de Belgische actrice Cécile de France) naar de mythische grootstad Parijs. Jessica is levenslustig en optimistisch, vol dromen en verwachtingen. Ze is lief maar niet (overdreven) naïef. Ze wil iets van haar leven maken, maar weet nog niet precies wat. Op de sjieke Avenue Montaigne kan ze als dienster aan de slag in het Café des Théâtres. Meervoud inderdaad, want in de buurt zijn er zowel een toneel- als een concertzaal en een veilinghuis. Het café fungeert als een microkosmos, waar diverse personages elkaar kruisen. Er is de actrice Cathérine (Valérie Lemercier), zeer geliefd bij het grote publiek door haar optreden in Feydeaukomedies en haar rol in een populaire tv-soap. Maar ze wil toch vooral als actrice ernstig genomen worden en de komst van een Amerikaanse cineast (Sydney Pollack) die in Parijs audities komt doen voor zijn film over Sartre en Simone de Beauvoir (!) zorgt voor hoop en veel stress. Er is de beroemde concertpianist Lefort (Albert Dupontel), die constateert dat hij voor de komende zes jaar volgeboekt is en daardoor flipt omdat hij niet meer lijkt te weten voor wie of wat hij eigenlijk nog muziek maakt. Er is ook de geslaagde zakenman Grumberg (Claude Brasseur), die een indrukwekkende kunstcollectie verzameld heeft en nu plots besluit alles zomaar te verkopen.

Die verschillende verhaallijnen - er zijn er nog wel een paar kleinere - kruisen elkaar enkele dagen en daarbij fungeert Jessica zo'n beetje als de rode draad. In essentie gaat het om mensen die het volgens de buitenwacht helemaal gemaakt hebben en door al die roem en rijkdom heel gelukkig zouden moeten zijn. Niet dus, ze bevinden zich stuk voor stuk op een keerpunt in hun leven en dus wordt het tijd voor een remise en question.

Dat klinkt zwaarwichtiger dan de film in werkelijkheid is, want Danièle Thompson (die met haar zoon Christopher het scenario schreef) heeft een lichtvoetige en verfrissende toon gevonden, die bij momenten ook behoorlijk sarcastisch is. Thompson kent het Parijse milieu in kwestie duidelijk goed genoeg om regelmatig scherp uit de hoek te komen. Een zorgvuldig samengestelde ensemblecast, die zich van uitstekende dialogen mag bedienen, vervolledigt het kijk- en luisterplezier.

REGIE Danièle Thompson VERTOLKING Cécile De France, Valérie Lemercier, Albert Dupontel, Claude Brasseur, Christopher Thompson, Laura Morante, Sydney Pollack, Suzanne Flon LAND Frankrijk SPEELDUUR 105 minuten

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234