Woensdag 19/06/2019

Navigatie

Rijdt TomTom doodlopende weg in? Grote klant stapt over naar Google

Beeld REUTERS

TomTom heeft een kwart van zijn beurswaarde verloren nadat bekend was geworden dat het Nederlandse navigatiebedrijf een van zijn grootste klanten kwijtraakt. Renault/Nissan gaat vanaf 2021 navigatiesystemen van concurrent Google inbouwen.

Het besluit komt als een grote schok voor TomTom, dat lange tijd gold als onafhankelijke leverancier van navigatiediensten. Die relatieve onafhankelijkheid gold als een pre voor autofabrikanten, die vreesden dat grote Amerikaanse technologieconcerns als Google en Apple hun macht zouden uitbreiden naar hun dashboards.

"De Amsterdamse firma gold daarom als een prettig toevluchtsoord voor automakers, die er zelf niet in slaagden goed werkende systemen te ontwikkelen", zegt sectoreconoom Max Erich die bij ING de auto-industrie volgt. TomTom was hier zeer succesvol: naar schatting zitten zijn navigatiesystemen in een op de drie auto’s.

De alliantie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi produceert jaarlijks ruim tien miljoen auto’s en is daarmee ’s werelds grootste automaker. Dat deze combinatie er nu voor kiest te gaan samenwerken met Google, is feitelijk afgedwongen door hun klanten, zegt Erich. Die zijn gewend aan de functies van hun smartphone en verwachten dezelfde handige toepassingen steeds meer in hun auto. Nu auto’s steeds meer op mobiele telefoons beginnen te lijken, zoals autofabrikanten beweren, heeft degene die de data verwerkt de macht in handen.

Google heeft met Android een sterke troef in handen. Het besturingssysteem voor mobieltjes levert niet alleen navigatiediensten, maar ook muziek. De automobilist kan met gesproken opdrachten bijvoorbeeld ook apparaten thuis bedienen, zoals de verlichting en de verwarming. De voordelen zijn kennelijk zo groot dat Renault/Nissan ervoor is gezwicht. Ook Volvo gaat Android in zijn auto’s inbouwen.

Niet eerste bedreiging voor TomTom

Het is niet de eerste keer dat TomTom zich bedreigd ziet in zijn voortbestaan, ook eerder waren het de Amerikaanse techbedrijven die het de Amsterdammers lastig maakten: enkele jaren geleden sloegen die de bodem onder de markt voor navigatiekastjes weg door te komen met gratis apps voor hun smartphones, als Waze, Google Maps en Apple Kaarten. Nu lijkt de markt voor inbouwnavigatie dus aan de beurt.

Voor TomTom wordt nu de derde pijler heel belangrijk. Die bestaat uit zeer gedetailleerde kaarten die nodig zijn om zelfstandig rijdende auto’s veilig te kunnen laten navigeren. "Maar het gaat nog wel even duren voor deze auto’s op de weg zijn", zegt Erich. "Het is de vraag of deze derde pijler snel genoeg geld gaat opbrengen." Bovendien heeft TomTom ook hier concurrentie van Google, dat immers hard werkt aan zelfrijdende auto’s en daarvoor gebruik maakt van zijn eigen kaarttechnologie. Een andere grote speler is het van oorsprong Nederlandse Here, nu in handen van Audi, BMW en Daimler.

Het ziet er dus somber uit voor TomTom. "Maar ze hebben in het verleden ook flinke klappen gekregen en ze hebben bewezen dat ze zich kunnen aanpassen", weet Erich. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden