Woensdag 01/04/2020

Rijden we straks op plastic wegen?

Waals minister Maxime Prévot (cdH) laat zijn administratie een Nederlands proefproject opvolgen dat straten van plastic wil ontwikkelen. In Vlaanderen is er wat minder enthousiasme: 'Onze wegen zijn al duurzaam en goedkoop in onderhoud.'

Tegen het einde van het jaar moet in Rotterdam een fietspad in plastic liggen. Het is een proefproject van Nederlands grootste wegenbouwer KWS Infra, dat voor een grote omwenteling in de aanleg van straten, fietspaden en zelfs autosnelwegen kan zorgen. U leest het goed: plastic vervangt het traditionele asfalt en beton. Sterker nog, het is gerecycleerd plastic - zakjes, verpakkingen, flessen en al het andere plastic afval dat tegenwoordig verbrand wordt of in de oceanen ronddrijft. KWS Infra wil dat allemaal tot een soort van rechthoekige, holle dozen persen, die als wegelementen dienen.

Volgens de ontwikkelaars van het idee zijn wegen van plastic een pak duurzamer dan het huidige asfalt of beton en gaan ze tot drie keer langer mee. Ze zullen ook sneller aangelegd kunnen worden en als er iets stukgaat, is een herstelling minder ingrijpend - met dus minder verkeersproblemen en omleidingen tot gevolg. In de holle constructie is plaats voor kabels, leidingen en rioolbuizen die eenvoudig hersteld kunnen worden. Er kunnen oplichtende lijnen en pijlen in worden verwerkt en zelfs de technologie om de elementen van binnenuit te verwarmen, zodat strooien in de winter niet meer nodig is om ijzel te voorkomen.

Het idee heeft de interesse van de Waalse minister van Openbare Werken gewekt. Maxime Prévot heeft zijn administratie de opdracht gegeven het Rotterdamse proefproject op te volgen. "Ik ben absoluut voorstander van nieuwe technieken, zeker als dat over onze wegeninfrastructuur gaat", aldus Prévot (cdH) in het Waalse Parlement. In Vlaanderen zijn zowel het kabinet van verkeersminister Weyts (N-VA) als het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) op de hoogte van het Nederlandse concept. "Als deze techniek uitvoerbaar blijkt, kan zeker nagegaan worden hoe hij in Vlaanderen toegepast kan worden", zegt Weyts.

"We hebben zeer nauwe contacten met Rijkswaterstaat, over een aantal van de projecten die ze daar aan het uittesten zijn", zegt Veva Daniëls van het AVW. "Als het nuttig en kostenefficiënt blijkt, zullen we dat uiteraard ook bij ons implementeren. Maar op korte termijn verwachten we daar geen resultaten van."

Kostprijs nog niet bekend

Bij de Belgische Wegenvereniging (BWV), de sectororganisatie van wegenbouwers, zijn ze niet zo enthousiast. "België telt 150.000 kilometer wegen. Is plastic net zo goedkoop als beton of asfalt?", vraagt directeur Claude Van Rooten zich af. Hoeveel een vierkante meter plastic straat zal kosten, weten ze bij KWS Infra nog niet.

Ook professor wegenbouwkunde Anne Beeldens (KU Leuven) heeft bedenkingen. "Het is een mooi alternatief, vooral op plaatsen met een slechte bodem - zoals in een groot deel van Nederland. Door lichtere materialen te gebruiken, vergroot de draagkracht en verzakt de weg minder snel. Bij ons speelt dat minder: de E40 tussen Brussel en Luik ligt er nu 45 jaar en er is nog altijd niets mis mee. Al onze wegen zijn op die manier aangelegd, zodat ze minstens dertig en waarschijnlijk vijftig jaar meegaan, mits af en toe een nieuwe asfaltlaag. Onze wegen zijn degelijk, duurzaam en redelijk goedkoop in onderhoud: het zal een straf alternatief moeten zijn om dat te vervangen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234