Dinsdag 22/09/2020

#DMKlimaat

Rijden op uitwerpselen: strontbusje komt zo

Beeld RV

In Engeland reed vorige week de Bio-Bus voor het eerst uit. Brandstof: menselijke uitwerpselen. Is onze 'grote boodschap' de diesel van de toekomst?

Stront als brandstof?

Koeienmest wordt al langer gebruikt om energie op te wekken. En wat met uitwerpselen van runderen kan, moet ook met menselijke fecaliën lukken. Het procedé? Stront wordt omgezet in methaangas, ook wel biogas genoemd, dat vergelijkbaar is met aardgas. Met dat gas kun je een motor aandrijven.

Biogas produceren is eigenlijk doodeenvoudig. Het enige wat je nodig hebt, is organisch materiaal: onze grote boodschap, maar ook landbouwoverschotten en restafval. Het organisch materiaal wordt in een groot reservoir gedumpt, en verwarmd tot 38 graden. Op lichaamstemperatuur treden namelijk anaerobe bacteriën in werking. Die vre- ten aan het organisch materiaal. Bij die vergisting komt er methaangas vrij, dat wordt opgevangen.

Het methaangas wordt dan onder druk op flessen gezet, die ingezet kunnen worden om een bus aan te drijven. In principe kan iedere wagen met gasmotor op strontgas rijden, mits er kleine aanpassingen aan de installatie gebeuren.

Is onze kaka beter dan koeienvlaai?

De reden dat men opeens menselijke uitwerpselen gebruikt om energie op te wekken, heeft eerder met structurele oplossingen te maken dan met de hoge kwaliteit van ons zaakje.

Men is erin geslaagd om de riolering aan te wenden als leverancier van brandstof, meer niet. Menselijke uitwerpselen scoren als grondstof even hoog als koeienvlaaien. Beide producten hebben een drogestofgehalte van 10 procent, wat wil zeggen: 10 procent organische stof aanwezig.

Er zijn betere en slechtere grondstoffen dan stront. Groenten zijn haast calorieloos, en daardoor redelijk waardeloos om biogas op te wekken. Absolute topper is dierlijk vet. Frituurolie zou veel meer biogas opleveren dan uitwerpselen. Is die McDonald's op de hoek dan toch de toekomst?

Nu, technisch gezien kan de mens de energetische waarde van diens stront opkrikken, door waanzinnig veel dierlijk vet te vreten. Nog beter voor de statistiek van het drogestofgehalte, is slechter verteren. Immers: hoe slechter de vertering, hoe meer organisch materiaal in de uitwerpselen.

Stinkt dat gas niet?

Een ware hamvraag, nietwaar? Het antwoord is neen. Hoewel methaangas werkelijk stinkt als de pest, is de verbranding ervan geurloos. Biogas stoot geen enkel bijproduct uit. Dat maakt het veel groener dan benzine of diesel. Wel komt er CO2 vrij.

Heeft stront de toekomst?

Dat de riool gerecycleerd wordt, kan alleen maar toegejuicht worden. Maar biogas is niet CO2-neutraal, en dus niet volledig milieuvriendelijk. Daarbij heb je een jaar aan uitwerpselen van vijf personen nodig voor een busrit van driehonderd kilometer. Er is gewoonweg niet genoeg stront op de wereld om iedereen erop te laten rijden.

In elk geval, laat stront maar hip wezen. Iedere dieselbus die vervangen wordt, is een kleine zege. Nog interessanter is de implementatie van stront in de huis- kamer. Biogas kan aardgas vervangen, mits het methaangehalte ervan wordt opgekrikt van 60 procent naar 80 procent. Dat kan. 'Opschonen' heet het procedé. Goed nieuws dus, want in tegenstelling tot aardgas is de bron van biogas onuitputtelijk. Want de mens, die kakte voort.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234