Maandag 30/11/2020

Review

Rihanna sexy maar steriel in een uitverkocht Sportpaleis

Beeld alex vanhee

Ze is de populairste zangeres van haar generatie en heeft op een paar jaar tijd een indrukwekkend rijtje hitsingles bij elkaar gezongen. Met meer dan honderd miljoen verkochte cd's behoort Rihanna nu al tot de populairste artiesten aller tijden. Gisteravond hield ze halt voor het eerste van twee concerten in het Antwerpse Sportpaleis, waarvoor alle kaartjes tegen een recordtempo de deur uitwaren. De fans kregen -na het obligate uur vertraging, uiteraard- een oogverblindend spektakel voorgeschoteld dat het midden hield tussen een modeshow en een popconcert (**(*)).

Bij een echte popster draait het nooit om de muziek alleen. Je hebt een tot de verbeelding sprekende look nodig. En spraakmakende videoclips waar je je van je meest sexy kant laat zien. Een beetje bloot is ook altijd meegenomen. En sinds de opkomst van sociaalnetwerksites is het onontbeerlijk geworden om rechtstreeks met je fans te communiceren. Rihanna is de eerste artieste die met twaalf achtereenvolgende singles honderd miljoen views op youtube haalt, en met bijna dertig miljoen volgers op Twitter heeft ze één van de meest populaire accounts op het net.

Dat ze in haar tweets geen blad voor de mond neemt helpt uiteraard ook. Ze schuwt de controverse niet, gooit haar hele privé-leven in de openbaarheid, en post om de haverklap foto's van de feestjes waar ze -al dan niet in vergevorderde staat van ontbinding- een tot de verbeelding sprekend high glamourleventje leidt. Haar tumultueuze relatie met rapper Chris Brown -synopsis: hij sloeg haar, zij wees hem de deur, ze verzoenden zich, namen een duet op dat veelbetekenend 'Nobody's Business' heette, gingen vervolgens opnieuw uit elkaar en schelden elkaar sindsdien weer publiekelijk verrot- zorgde ervoor dat ook de roddelboekjes het zangeresjes uit Barbados als interessant gingen beschouwen.

Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee

Rihanna, een merk
Ze doet, om Lou Reed te parafraseren, aan growing up in public with her pants down. Los daarvan is Rihanna een werkpaard. De voorbije zeven jaar bracht ze elk jaar een nieuwe cd uit, scoorde ze een twintigtal hits en ging ze vijf keer op tournee. Daarnaast bouwde de zangeres een filmcarrière uit en ontwierp RiRi -vrienden mogen RiRi zeggen- tussendoor een eigen kledinglijn. Rihanna is niet alleen een zangeres. Ze heeft zich op korte tijd gevestigd als een merk. Allemaal behoorlijk indrukwekkend voor iemand die nog altijd maar vijfentwintig is.

Haar eerste tournee -waarbij ze in Vorst nog als wankel one hit wonder in het voorprogramma van de Pussycat Dolls aantrad met alle muziek op tape- is intussen niet meer dan een vage herinnering. De shows van Rihanna kunnen zich vandaag meten met die van Madonna, Beyoncé, P!nk en Christina Aguillera. De concerten in Antwerpen vormden een onderdeel van The Diamond World Tour, waar de fraai vormgegeven zangeres zich van haar meest veelzijdige kant liet zien.

Stilte voor de storm
De set begon enigszins verrassend met Rihanna die -geknield vooraan op het podium- een ingetogen versie van 'Mother Mary' bracht alsof het een gebed was. Het bleek de stilte voor een storm waarbij zinnenprikkelende choreografieën, vuurwerk en kostuumwissels - héél veel kostuumwissels- voor extra stootkracht zorgden. Het podium leek zo uit het oude Rome weggeplukt, met zuilen die in een halve cirkel rond de actie waren opgetrokken. Geen idee waar die inkleding op sloeg, want songs als 'Phresh Out The Runway' -dwingende blieps, staccato gezongen- en 'Birthday Cake' hadden meer vandoen met een hevig potje rampetampen dan met een geschiedenisles over Caesar en Brutus.

Zelf kronkelde ze met de souplesse van een paaldanseres over het podium. Het kostte Miss R zichtbaar moeite om haar benen dicht te houden, en de manier waarop je met haar poep schudde was van die aard dat ze zelfs een lijk weer tot leven had kunnen wekken. De drie boven elkaar gestapelde videowalls en de outfits - de ene keer witlederen lieslaarzen, dan weer weinig verhullende shorts, en nog verder in de set een verleidelijke rode jurk- zorgden ervoor dat je ze geen moment uit het oog verloor. Eigenijk ontspon de show zich als een korte samenvatting van de modeweek in Parijs, met ontwerpen van Givency, Raf Simons, Christian Louboutin, Manolo Blahnik en -in de bisronde- Alber Elbaz.

Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee

Stoer en exotisch
Slim gezien ook, want zo viel het minder op dat ze lang niet altijd even toonvast zong, en er meer dan eens een tape meeliep om haar stem wat kracht bij te zetten. Dat was al helemaal het geval tijdens 'Talk That Talk', waar ze zich liet omringen door zeven veerkrachtige dansers. Het Caribische segment van de show werd ingeluid door een protserige solo van gitarist Nuno Bettencourt -ooit zelf een rockster met enige renommée bij de rockgroep Extreme- waarna Rihanna de teugels weer aantrok met 'You Da One'. Een beetje stoer doen kon ze ook: 'Man Down' werd opgeleukt met mugshots van de zangeres, en tijdens de pomende reggae van 'Rude Boy' en 'What's My Name?' schemerden haar exotische roots even door.

Zoals dat hoort bij een ster van dit formaat zat de set tjsokvol hits: 'Umbrella', 'Don't Stop The Music', 'We Found Love' en het als finale toegift bewaarde 'Diamonds' -weer zo'n instant classic- volgden elkaar op als waren het doelpunten tijdens Standard-AA Gent. Met zo'n repertoire was het geen kunst om het Sportpaleis te herschapen tot één grote discotheek.

En toch: het duurde opvallend lang voor het dak er écht afging. Als een veel te lang voorspel voor een ranzig vluggertje. Bovedien liet ze zich gedurende de hele set niet één keer op een emotie die naam waardig betrappen. Het was een strak geregisseerde, hoogst professionele maar daardoor ook vreselijk afstandelijke, zelfs steriele show.

Hitmachine
Na twee uur hits viel het trouwens op dat ze ondanks die onophoudelijke stroom successen nooit echt een eigen stijl heeft ontwikkeld. Goeie singles, dat wel, maar muzikaal waaiden de songs met alle winden mee. Van rock tot dubstep, van spitante hiphop tot hoekige electro, van aanstekelijke disco tot dodelijk saaie ballads: ze had het allemaal op het repertoire staan. Alsof ze een schilder was die de ene keer abstract, vervolgens impressionistisch, en dan weer klassiek werk op het canvas borstelde. Daar zit dus zeker nog een groeimarge: de dag dat de muziek evenveel persoonlijkheid ademt als haar woelige privéleven suggereert, heeft Rihanna alles in zich om een even groot icoon te worden als Madonna.

Tot het zover is, blijft RiRi in de eerste plaats een hitmachine die zich laat leiden door de trends van de dag, en ondanks veel visuele hoogstandjes live maar matig weet te boeien.

Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee
Beeld alex vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234