Zondag 24/01/2021

Richard Marner

Zijn gestalte en brompot-uiterlijk maakten hem uiterst geschikt om Duitsers te spelen, maar Marner werd ook dikwijls gecast als stereotiepe Rus in spionagefilms

1921-2004

Kolonel Von Strohm bromt niet meer

Het was als de gewichtige maar tegelijk vriendelijke Duitse kolonel Von Strohm uit de televisieserie 'Allo 'Allo dat acteur Richard Marner bekendheid genoot in Groot-Brittannië en de rest van de wereld. Wat velen niet weten is dat Marner in Rusland is geboren. Zijn familie sloeg op de vlucht voor de gevolgen van de Russische Revolutie en kwam zo in het buitenland terecht. Vorige week donderdag overleed Marner in Perth.

In de beroemde BBC-sitcom 'Allo 'Allo, gesitueerd in het door Duitsland bezette Frankrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog, staat het café van René Artois (Gorden Kaye) centraal. Het café is een schuilplaats voor twee Britse piloten die het verzet tracht te repatriëren naar Groot-Brittannië. Marner speelde van 1984 tot 1992 de rol van de kalende kolonel Kurt von Strohm in de negen series van de reeks en typeerde de Duitsers als gewichtig en inefficiënt. In dezelfde serie worden Fransen afgeschilderd als hebberig en door seks geobsedeerd en de Britten als stijve harken uit de hogere klasse. Die stereotypen, ontsproten uit de breinen van auteurs Jeremy Lloyd en David Croft, vielen in de smaak bij het publiek en maakten van 'Allo 'Allo een waar kassucces.

Als commandant van de Duitse troepen in het Franse dorpje Nouvion was Marner vaak het mikpunt van spot. Samen met zijn klunzige assistent, kapitein Hans Geering (Sam Kelly), was hij erop uit om alles wat ook maar enige waarde had in beslag te nemen. Voornaamste bezigheid was de zoektocht naar het schilderij The Fallen Madonna With the Big Boobies, dat Gestapo-officier Herr Flick (Richard Gibson) graag aan Hitler wilde schenken.

De lichtzinnige humor uit 'Allo 'Allo lijkt veraf te staan van de roots van Marner, die in 1921 in het Russische Petrogad, nu Sint-Petersburg, werd geboren onder de naam Alexander Moltsjanov. Op de vlucht voor het tumult na de Russische Revolutie verhuisden zijn ouders met zoon Richard via Finland en Duitsland naar Engeland. Daar gingen ze in Londen wonen, bij Marners overgrootmoeder Olga Novikova, die goed bevriend was met de toenmalige Britse premier William Gladstone. Haar theekransjes op donderdagnamiddag stonden bekend als een poging om de twee landen dichterbij elkaar te brengen.

Zodra Moltsjanov van school was, werkte hij een tijdje als de persoonlijke assistent van de Russische tenor en opera-impresario Vladimir Rosing in de Royal Opera House. Nadat hij ongeschikt werd verklaard voor de Britse luchtmacht, besloot hij om zelf een carrière te beginnen als acteur en wijzigde zijn naam om professionele redenen in Richard Marner. Hij reisde rond met tal van producties en deed zo ervaring op. Veel critici beschouwen zijn uitvoering van Dracula in het gelijknamige toneelstuk nog altijd als een van de beste ooit. Zijn West End-debuut maakte hij in Rainbow Square. Later speelde hij ook nog in The Love of Four Colonels van Peter Ustinov, gesitueerd in het naoorlogse bezette Berlijn.

In de films waarin Marner meespeelde, zette hij vaak Duitsers neer, zoals in zijn debuut Appointment with Venus (1951), Ice Cold In Alex (1958) en A Circle Of Deception (1960). Ook in de romantische oorlogsfilm The African Queen (1951) met Humphrey Bogart en Katharine Hepburn speelde Marner een Duitse officier, net als in The Spy Who Came In From The Cold (1965), met Richard Burton in de hoofdrol.

Zijn gestalte en brompot-uiterlijk maakten hem niet alleen uiterst geschikt om Duitsers te spelen, ook werd Marner dikwijls gecast als stereotiepe Rus in spionagefilms zoals in de James Bond-prent You Only Live Twice. Zijn laatste grote rol was die van de Russische president Zorkin in de Amerikaans-Duitse film The Sum Of All Fears, met Ben Affleck als CIA-agent die de Derde Wereldoorlog moet voorkomen.

Anthony Hayward

© The Independent

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234