Vrijdag 03/04/2020

Revolutie? Niet vandaag

Na maanden van speculaties is Netflix vanaf vandaag eindelijk beschikbaar in België. Wat meteen opvalt, is het gebrek aan Vlaamse content, maar dat kan de echt geïnteresseerde kijker weinig deren. Bij het grote publiek zal Netflix niet meteen potten breken, maar de early adopters gaan wel overstag.

Wat kunnen we bekijken?

Netflix pakt steevast uit met zijn zelfgemaakte series, en ook die zullen hier te bekijken zijn. House of Cards, Orange Is the New Black en Derek, de reeks van Ricky Gervais, zullen dus ook hier in het aanbod zitten, aangevuld met aangekochte reeksen als Fargo. Die worden aangevuld met een catalogus die uit oudere reeksen en films bestaat, al zullen de HBO-reeksen als The Sopranos of Game of Thrones daar niet in zitten. Telenet sloot daarvoor deze week nog een exclusieve deal met HBO.

Voor veel Vlaamse fictie moet je in eerste instantie niet bij Netflix zijn. De VRT biedt zes programma's aan, maar wilde nog niet kwijt welke dat zijn. Op bevel van Netflix moet de omroep zwijgen. "Maar het gaat om fictie, kinderreeksen enzovoort. Het zullen geen zeer recente programma's zijn", zegt woordvoerder Stijn Ombelets. Een goede kanshebber is in ieder geval Salamander. Skyline, het productiehuis dat ondertussen overgenomen is door deMENSEN, sloot daar begin dit jaar een overeenkomst over met Netflix. "Maar ik weet niet of de reeks nu in het aanbod zal zitten", zegt Eric Wirix van Skyline. "We hebben daar in ieder geval geen melding van gekregen."

Uit een rondvraag bij Vlaamse zenders en productiehuizen blijkt dat er verder nauwelijks andere deals zijn gesloten. Producenten als Caviar, Eyeworks, Menuet en Studio 100 hadden geen contact met het internetbedrijf. Wel in het aanbod: optredens van Vlaamse comedians. PIAS, dat de dvd's verdeelt van het gros van de Vlaamse comedians, sloot daarvoor een overeenkomst met Netflix. Onder meer Wouter Deprez, Nigel Williams en Gunter Lamoot zitten in de portefeuille van PIAS.

Waarom doet alleen de VRT mee?

"Netflix heeft contact met ons opgenomen", zegt Stijn Ombelets (VRT). "Als openbare omroep moeten we naar iedereen luisteren. Dit is een overeenkomst zoals we die ook met anderen sluiten." De VRT zegt dat het via Netflix wil inspelen op het veranderende mediagebruik. "De VRT wil op zoveel mogelijk platformen aanwezig zijn", zegt algemeen manager televisie Jean Philip De Tender.

Een zelfde redenering valt te horen bij de andere omroepen, alleen sloten die nog geen contracten met Netflix. Medialaan (VTM, 2BE, Vitaya) had nog geen gesprekken met Netflix. Bij SBS Belgium (VIER, VIJF) wil men alleen kwijt dat er geen contract is, maar dat ze wel vragende partij zijn.

Waarom zo weinig Vlaams aanbod?

Zoals vaak is dat ook hier een rechtenkwestie. Series en films worden in Vlaanderen altijd samen met tv-zenders en/of distributeurs gemaakt, en de rechten voor video-on-demanddiensten zoals Netflix liggen meestal niet bij de productiehuizen. Zij kunnen dus niet zomaar zelf beslissen om een reeks ook via Netflix aan te bieden.

Al gaat het niet alleen om rechten. Met Netflix werken is niet altijd aantrekkelijk. "We hebben er nu geen belang bij om reeksen of films via Netflix aan te bieden", zegt Frank Van Passel van Caviar. "Voor Clan hadden we bijna een goede deal, tot bleek dat het territorium erg groot zou zijn. Nadelig voor ons. We zullen dit project per project bekijken."

Netflix blijkt ook niet altijd een correcte betaler. Het Amerikaanse bedrijf mag dan al een budget van drie miljard dollar hebben voor het maken van eigen tv-reeksen, de portefeuille voor het aankopen van reeksen of films is minder rijk gevuld. Netflix probeerde om een absolute Vlaamse topfilm wereldwijd gedurende een paar jaar aan te bieden,maar had daar nauwelijks 1.500 euro veil. Een lachertje.

Is er slaagkans zonder rijk Vlaams aanbod?

"Als Netflix in Vlaanderen succesvol wil zijn, moet het voldoende Vlaamse content aanbieden." Verschillende tv-bazen en mediawatchers wezen de voorbije maanden vaak naar de verknochtheid van de Vlaamse kijker aan eigen reeksen. Moeten ze nu peentjes zweten in het Amerikaanse hoofdkwartier van Netflix, nu blijkt dat Netflix nauwelijks Vlaams aanbod heeft? Nee, zegt professor Lieven De Marez van de Gentse universiteit. Samen met enkele collega's van iMinds Digital Social deed hij een internetpeiling bij 2.047 Vlamingen, en daaruit blijkt dat Vlaamse content, zeker in het begin, geen bepalende rol speelt.

"Vlaamse reeksen en films zijn belangrijk als Netflix een heel brede massa wil bereiken", legt De Marez uit. "Voor de groep mensen die nu al geïnteresseerd zijn en wellicht een abonnement zullen nemen, is een rijk archief aan Amerikaanse tv-series en - in iets mindere mate- films het belangrijkst. Zij zijn op zoek naar nieuwe manieren en extra comfort om internationale series te bekijken."

Wie gaat zich abonneren?

De grote massa zit niet te wachten op Netflix, maar uit het iMinds-onderzoek blijkt dat er wel degelijk potentieel is. De innovators, het groepje dat op zowat elke innovatie springt, zal wellicht snel een abonnement nemen. In de enquête was dat goed voor 5,4 procent van de respondenten. Daarnaast zijn er nog 22,7 procent zogenaamde early adopters: zij verwachten ook veel van Netflix, maar kijken nog even de kat uit de boom. Ze willen eerst zeker zijn dat het aanbod strookt met hun verwachtingen voor ze een maandelijks abonnement nemen. De 30 procent geïnteresseerden hebben wel hetzelfde profiel: het zijn vooral mannen jonger dan 34 jaar die tv en films al lang niet meer alleen via het tv-scherm kijken.

Moeten de zenders bibberen?

In de Europese landen waar Netflix al actief is, heeft gemiddeld een kleine 7 procent van de mensen een abonnement op Netflix. De verwachting is dat dat hier in dezelfde richting zal evolueren. Dat zouden een kleine 200.000 abonnees, meer dan de 113.000 van Rex of Rio, maar nog steeds een klein percentage van het totale kijkerspubliek. Bovendien komt wat ze via Netflix bekijken, vaak bovenop hun normale kijkgedrag. "Netflix zal geen dijkbreuk in het totale kijkgedrag veroorzaken, maar dit is wel een dijkbreuk op het vlak van generaties", meent De Marez. "Op korte termijn moeten de zenders zich dus niet echt ongerust maken."

De langere termijn is echter andere koek. De jongeren van vandaag worden ook oud, en zij zullen hun nieuwe kijkgewoonten niet veranderen. En daar komen steeds nieuwe jongeren bij. "Als zender kan je niet anders inspelen dan inspelen op dat veranderende kijkpatroon. Voor VTM is het daarom veel belangrijker te monitoren hoe en wanneer de mensen op VTM.be naar zijn programma's kijken dan Netflix te monitoren."

Wat doen Telenet en Belgacom?

Belgacom speelt met zijn veel mindere aanbod nauwelijks mee, maar voor Telenet is Netflix een serieuze concurrent. Uit het onderzoek van iMinds blijkt dat de helft van de mensen die al betaalabonnement op films en series heeft (lees: Rex en Rio van Telenet) overwegen om dat abonnement op te zeggen. "Die mensen hebben de indruk dat er overlap zal zijn en men zal een van beide kiezen."

Geen toeval dus dat Telenet deze week de prijs van Rex verlaagde tot 10 euro, al zit het daar nog steeds 2 euro boven het goedkoopste Netflixabonnement.

Rio is met zijn 25 euro per maand nog steeds een pak duurder, maar kan dan weer wel met de nieuwste films en series uitpakken. En dat is een belangrijke troef, meent De Marez. "Voor Telenet is de hernieuwing van het HBO-contract daarom eigenlijk belangrijker dan het feit dat ze nu voor het eerst alleen een eigen tv-serie zullen maken."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234