Zondag 22/05/2022

Revival voor heroïsch jazzfestival

HAMOIR

Het festival was een enorm succes, maar verbrandde zichzelf in 1966 aan slecht management en een veranderende tijd. Op 4 en 5 juli organiseert het dorp een revivaleditie, met veel goede bedoelingen maar helaas zonder visie.

Jazz à Comblain-la-Tour was eigenlijk een dankbetuiging van een Amerikaanse GI. Joe Napoli nam als soldaat deel aan het Von Rundstedtoffensief en werd toen in Comblain-la-Tour opgevangen. Ruim tien jaar later kwam hij terug naar zijn geliefde plek in de Ardennen. Intussen was hij manager van jazzmuzikanten geworden, onder meer van Chet Baker. Hij lokte veel van die muzikanten naar hier voor wat oorspronkelijk een benefietfestival moest worden om de restauratie van de kerk van Comblain te kunnen betalen.Het regende pijpenstelen en de hoofdact Chet Baker kwam pas om 23.30 uur in Comblain aan, maar de achtduizend toeschouwers waren uitzinnig van vreugde. De jaren daarna groeide het festival dan ook gestadig. Tijdens de topjaren in 1961 en 1962 stonden er lange files naar Comblain, waar telkens zowat 30.000 toeschouwers naartoe kwamen. Het fenomeen van openluchtfestivals was toen nog nieuw. Comblain was een trendsetter in Europa, samen met de veel rijkere Franse festivals van Juan-les-Pins en Antibes. En al had het geen geld voor de duurste acts zoals Louis Armstrong of Ella Fitzgerald, Comblain bracht elk jaar toch sterke namen zoals Bill Evans, Cannonball Adderley, Jimmy Smith, Helen Merrill, Ray Charles en zelfs John Coltrane.

Snelle dood

Wie in de topjaren de snelle dood van Comblain durfde te voorspellen, werd weggelachen. En toch gebeurde het al in 1966 door een combinatie van slecht management en veranderende omstandigheden. Benny Goodman vroeg 1 miljoen Belgische frank. Stan Getz vroeg en kreeg een dure huurauto. Allerlei onkosten swingden de pan uit en de belangstelling nam langzaam af. Dat was ook te verwachten. Medio jaren zestig was de pop- en rockmuziek in opmars, tegen dat geweld kon de jazz niet op. Het tijdperk van Woodstock stond voor de deur.Toch is de legende van Comblain-la-Tour nooit helemaal verdwenen. Jazzfans wereldwijd kennen de naam nog altijd, wellicht deels omdat er intussen enkele beroemde opnamen van de toenmalige RTB op cd en dvd zijn uitgebracht. Zo is het concert van het Cannonball Adderley Sextet (In Europe!, JJJJ) uit 1962 bij Capitol Jazz verschenen. En twee jaar geleden verschenen fragmenten van het concert van John Coltrane op dvd bij JazzIcons (Live in ’60, ’61 & ’65, JJJJJ). Pakkende beelden van een dampend kwartet (het was toen koud in augustus), net voor het definitief ophield te bestaan. Prachtige versies van ‘Vigil’, ‘Naima’ en ‘My Favourite Things’.

Hommage aan Chet Baker

Het waren heroïsche tijden en zo klonk de muziek toen ook. Helaas oogt de affiche van de revivaleditie helemaal niet zo spannend. Goed, er staan twee grote namen op. Philip Catherine brengt natuurlijk een hommage aan zijn vriend Chet Baker. En saxofonist Archie Shepp mag even opdraven om een beetje de herinnering aan Coltrane te ondersteunen. Links en rechts is er nog wat mooi talent uit eigen land zoals Trio Grande, maar het gros van de affiche is van subregionaal belang. Er is zelfs nauwelijks gedacht aan internationale uitstraling. Om maar iets te noemen: de site www.comblainjazz.be is eentalig, Frans. Ook de historische schets, vrij onsamenhangend bijeengeschreven door het Maison du Jazz van Luik, is niet vertaald.Maar goed, deze editie zal allicht slechts eenmalig zijn. Want de echte jazzfestivals vinden intussen elders plaats, in Antwerpen, Gent, Gouvy en Rossignol. Telkens voor slechts een fractie van het publiek dat destijds naar Comblain afzakte.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234